Geen hormonale anticonceptie

Voor sommige vrouwen is de pil ideaal. Andere kiezen er voor om geen anticonceptiemiddel te kiezen die hormonen bevatten. Ik ben er daar één van. Al bij het idee dat ik hormonen in mijn lichaam moet gaan stoppen (die niet van mijzelf zijn) krijg ik het al benauwd en maak ik me zorgen over hoe slecht dat voor je is. Ik vertel je over mijn keuze om voor geen hormonale anticonceptie te kiezen.





Geen hormonen voor mij

Nooit heb ik echt de behoefte gehad om aan de pil te beginnen. Mijn menstruatie is pijnlijk, maar uit te houden met flink wat paracetamol. Ik had wel wat puistjes, maar niet zo heftig dat ik ervoor aan de pil wilde. Verder word ik regelmatig ongesteld (vroeger was dit echter niet zo, maar dat is gelukkig hersteld en sinds een jaar of 3 ben ik wel regelmatig ongesteld) en wil ik niet dat mijn menstruatie kunstmatig wordt. Ik heb veel dingen over de pil gelezen. Deze zit vol hormonen. Ik word soms al niet goed van mijn eigen, natuurlijke hormonen, laat staan dat ik elke dag een pil neem die mij extra hormonen geven. Daarnaast zijn er zulke nare bijwerkingen die je kunt krijgen van de pil: migraine aanvallen, misselijkheid, je kunt ervan aankomen, haarverlies. depressies, onvruchtbaar zijn en het vergroot ook de kans op onder andere baarmoeder-, borst- en eierstokkanker. Het is gewoon pure troep. De pil is dus geen optie. Daarnaast heb je natuurlijk nog vele andere soorten anticonceptie middelen, zoals de prikpil. de nuvaring, een hormonale pleister, het staafje en een spiraaltje, waarvan eentje met en eentje zonder hormonen. 
Nu zou je misschien denken dat het spiraaltje zonder hormonen voor mij de perfecte oplossingen zou zijn. Hier heb ik wel eens naar gekeken, maar dit spiraaltje is van koper gemaakt. Hiervan schijn je nog heftiger ongesteld te worden. De menstruatie wordt langer, er is meer bloed en de kans op hevige pijn is vele malen groter. Dus ook hier ben ik niet in geïnteresseerd. 


Dan blijft er natuurlijk niet veel meer over. Toen ik geen vriend had en nog niet sexueelactief was, was dit ook helemaal geen probleem. Toen dacht ik nog niet eens na over anticonceptie. Nu ik wel al 1,5 jaar een vriend heb, moest ik toch nadenken over voorbehoedsmiddelen. Ik vertikte het echter om ook maar te beginnen aan iets wat hormonen bevatte. Ik weet dat ik van mezelf al heel hormonaal ben rond mijn menstruatie, laat staan dat ik de hele maand door hormonen inneem. Waarschijnlijk is de kans op depressie, hoofdpijn en aankomen bij mij dan alleen maar vele malen groter, iets waar ik niet op zit te wachten. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat die troep gewoon  niet goed voor je lichaam is. Ik was vroeger niet altijd lief voor mijn lichaam en zorgde er niet altijd even goed voor, maar dat probeer ik nu wel te doen. Daar hoort het niet gebruiken van hormonale anticonceptie dus ook bij. 


Natuurlijk lichaam

Ik koos ervoor om mijn lichaam over te laten aan de natuur. Ik was al regelmatig ongesteld en ik had ook geen behoefte om helemaal niet meer ongesteld te worden, want je weet nooit wat er dan aan de hand kan zijn (zwanger door je anticonceptie heen of zelfs onvruchtbaar worden door je anticonceptie). Door niks in mijn lichaam te stoppen, blijft mijn lichaam natuurlijk. Echt, ik heb heus wel pijn als ik ongesteld ben en soms zou ik dan ook wel willen dat ik een pil had om misschien door te slikken, zodat ik een menstruatie kan overslaan. Alleen is het vrouwelijk lichaam daar niet voor gemaakt. We worden niet voor niets ongesteld. Het onbevruchte eitje moet uit je lichaam. Je lichaam moet zich schoonmaken. Ik zou niet willen dat dit gedaan wordt door een pil. Mijn lichaam kan dit prima zelf. Ik vind het eigenlijk best wel mooi hoe ons vrouwelijke lichaam werkt.  Ik sta ook veel meer stil bij wat er wanneer in de maand met mijn lichaam gebeurt. Zo heb ik een app waarop ik bij hou wanneer ik ongesteld word en wanneer ik ovuleer. Ik merk daardoor ook dat meer aan mijn lichaam voel wat er precies gebeurd. Ik ben mij bewust van mijn lichaam en ken het daardoor heel goed. Wanneer ik aan de pil of een ander voorbehoedsmiddel zou zijn, heb je dit veel minder. Alles verloopt dan kunstmatig. Het is juist fijn om te voelen dat mijn lichaam bepaalde signalen geeft en zo kan ik ook bewust met mijn cyclus omgaan. 



Condooms

Het is natuurlijk niet zo dat helemaal geen anticonceptie gebruik. Mijn vriend en ik hebben momenteel nog geen kinderwens. In de toekomst zou het heel erg leuk zijn, maar voor nu nog lekker niet. Wij hebben ervoor gekozen om gewoon condooms te gebruiken. Net als de pil zijn deze voor 99% betrouwbaar, mits je hem goed gebruikt. Wij zorgen daarom ook dat we er geen rare dingen mee doen. We leggen ze op een koele, droge plek. Bewaren in je auto, portemonnee of broekzak moet je nooit doen, want daar kunnen ze van schuren, vanwege de wrijving en hitte.
Het condoom is voor ons echt ideaal. Luuk was er ook op tegen dat ik hormonen in mijn lichaam zou stoppen. Hij is ook van mening dat alle anticonceptie die er voor vrouwen op de markt bestaat pure troep is en daarom verlangt hij ook niet van mij dat ik zoiets inneem. Dat vind ik heel fijn. Ik was vroeger altijd bang dat mijn vriend mijn keuze niet zou respecteren om geen anticonceptie te nemen met hormonen, maar gewoon een condoom. Je zorgt er natuurlijk wel voor dat de man altijd een condoom om moet. Hier hebben we geen moeite mee. Sommige vrouwen zeggen dat een condoom de verantwoordelijkheid is van de man, maar dat is natuurlijk niet waar. Je bent er samen verantwoordelijk voor, dus bij ons vormt dat verder ook geen problemen. 



Bang? 

Sommige van mijn vriendinnen vragen wel eens of ik niet bang ben om kinderen te krijgen, omdat ik alleen 'maar' een condoom gebruik tijdens het vrijen. Het antwoord daarop is nee. Ik ben daar niet bang voor. Toen ik net sexueelactief was, vond ik het soms wel spannend. Wat nou als hij afgeleidt of als hij scheurt? Inmiddels ben ik daar niet meer bang voor. Ik weet hoe stevig de condooms zijn en het is belangrijk dat de mannen goed kijken naar de maat op het condoom. Zolang een man de goede maat draagt, kan er vrij weinig mis gaan. Daarnaast kan er met hormonale anticonceptie ook enorm veel mis gaan. Je kunt daardoorheen ook gewoon zwanger worden, dat hoor je zo vaak Meisjes en vrouwen worden door de pil of spiraal heen zwanger. Je kunt je pil vergeten of uitspugen als je ziek bent, je kunt je spiraal uit plassen en het kan zijn dat je hormonale anticonceptie niet aanslaat. Bij elk voorbehoedsmiddel kan wel iets mis gaan. Dus nee, ik ben niet bang dat er iets mis gaat met het condoom. Zo lang je er normaal en voorzichtig mee omgaat, kan er weinig misgaan. 
Voor mij is het dus de ideale oplossing om geen kindjes te krijgen en verder ook om geen dingen te doen die ik niet wil. Mijn lichaam blijft natuurlijk en ik voel mij hier het beste bij.


Nogmaals, als jij wel hormonen gebruikt is dat niet verkeerd hoor! Ieder zo zijn ding, maar ik kies hier bewust voor het niet te doen, vanwege de vele nadelen.


Welke vorm van anticonceptie gebruik jij?

Reacties

  1. Geen vriendje hebben :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooie blog. je onderbouwt echt goed waarom je niet aan de hormonen wilt! ik zelf gebruik de pil. ik heb dan wel geen vriendje, maar ik gebruik het voor mijn acne en ook omdat mijn menstruatie heel onregelmatig en pijnlijk is. dit werkt er wel tegen, alleen kan ik me er soms ook echt naar door voelen door al die hormonen, dus ik snap je helemaal!

    xoxo djolie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ikzelf heb een spiraaltje. Ik heb eerst een tijdje aan de pil gezeten, maar daar kreeg ik altijd zware migraine van en ik kon me er echt naar door voelen, vandaar dat ik over ben gestapt naar een spiraaltje. Dat bevalt me nu prima en ik vind het ook prettig dat ik niet elke dag moet denken: ik moet weer een pil innemen. Dit is veel praktischer.
    Ook begrijp ik jouw keuze wel om helemaal geen anticonceptie te nemen met hormonen. Het is ook gewoon pure rotzooi. Als dit voor jou het beste voelt, dan is dat prima. Het is juist mooi dat je op die manier zo goed naar je lichaam kunt luisteren.

    Groetjes,
    Andrea

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!