15 dingen die meiden herkennen als ze ongesteld zijn

Een keer per maand hebben wij meiden er eens last van: het maandelijkse, bloederige feestje. De ene maand is het heftiger dan de andere maand, maar toch blijft het heel erg vervelend voor alle meiden. Je zit vol hormonen en de meeste meiden ervaren ook enorm veel pijn in buik, rug en hoofd. Ik heb wat punten op een rijtje gezet die meiden zeker herkennen wanneer zij ongesteld zijn en voor de mannelijke lezers op mijn blog, dit is voor jullie een goede les over hoe wij ons eens in de maand voelen! Misschien een beetje een vies onderwerp, maar kom, laten we er niet raar over doen en er geen taboe van maken. 





1. Help! Ik ga dood!

Meteen het ergste maar even noemen: de pijn die je ervaart.
Wanneer ik ongesteld ben, heb ik altijd heel veel buikpijn, gezwollen borsten (geloof me, dat doet ook pijn), pijn in mijn onderrug en ben ik licht in mijn hoofd. Vooral die buikpijn is heftig en soms vraag ik me dan af of ik ooit een kind op de wereld kan zetten, aangezien ik menstruatiepijn al als een bijna doodervaring zie. Andere vrouwen kunnen buiten deze dingen ook nog: misselijkheid, gezwollen voeten, hartkloppingen en vochtophoping ervaren. Wat is het toch een naar iets... 

2. Ben ik dikker geworden?

Als ik ongesteld ben, voel ik me altijd veel dikker en meer opgeblazen dan ik werkelijk ben. Dit komt waarschijnlijk omdat ik meer vocht vasthoud en omdat alle hormonen gieren door mijn lichaam. Ik voel me altijd vreselijk dit, maar wanneer ik niet meer ongesteld ben, verdwijnt dit gevoel en dit beeld ook wel. Ik weet niet of andere meiden ditzelfde gevoel wel eens ervaren, maar ik vind het in elk geval vreselijk!

3. Je eet meer dan normaal, verstop de chocolade!

Craving for chocolate! De meeste meiden voelen zich ellendig in de eerste dagen dat ze ongesteld zijn of moeten worden en willen dan het liefst zich volproppen met chocolade, om de ellende een beetje weg te eten. Ik heb dat ook en chocoladerepen, boterhammen met Nutella, bonbon's en chocoladekoekjes zijn dan niet veilig op dat moment. Chocolade is op dat moment gewoon een van de weinige dingen die een vrouw kan troosten. 


4. Ben ik doorgelekt? 

Je vraagt je continu af of je bent doorgelekt. Toch niet op je goede broek? Zit mijn maandverband wel goed? Moet ik mijn tampon nog niet verwisselen? Wanneer je doorgelekt bent, zit je met die vreselijke bloedvlekken... Deze krijg je bijna niet verwijderd. De oplossing is om bloedvlekken te verwijderen met koud water en wat zout, maar helaas geldt dat nog steeds niet voor alle stoffen... En wanneer je in het openbaar doorlekt, is het al helemaal gênant, want dan zit jij met een grote, rode vlek op je broek.




5. Ik wil in bed blijven

Als ik ongesteld ben, wil ik eigenlijk het liefst de hele dag in bed blijven liggen en niks anders doen dan zielig zijn, films kijken, muziek luisteren, met mijn vriend knuffelen als hij er is en lezen. Ik baal als ik ongesteld ben geworden en ik moet naar school, stage of heb een afspraak. Daar heb ik dan helemaal geen zin in en vaak heb ik dan ook te veel pijn en voel ik me te zwaar om iets te gaan doen. Is dit voor meerdere meiden herkenbaar? Het liefst wil je toch gewoon een dagje in bed spenderen? 

6. Sorry dat ik zo emotioneel ben, het komt door mijn menstruatie... 

Menstruatie en hormonen maken een bitch van mij. Ik ben snel geïrriteerd en kan weinig hebben. Wanneer iemand een verkeerde opmerking maakt, kan ik dit al vrij snel anders opvatten dan bedoeld werd en barst ik meteen in tranen uit of ben ik heel boos. Ik kan mijn emoties niet goed onder controle houden en schop sneller ruzie of laat veel sneller een traan vallen. Dit is soms heel heftig voor me, want vaak maak ik me druk om niks, maar is het op het moment zelf altijd erger dan dat het achteraf eigenlijk was. Stomme hormonen ook... Ik ben een emotioneel wrak.


7. Zijn mijn borsten gegroeid? Au! 

Borsten kunnen gespannen en gezwollen zijn, wanneer je ongesteld gaat worden of geworden bent. Vroeger had ik hier nooit last van, maar deze kwaal heb ik nu ongeveer 8 á 9 maanden... Heel raar, maar ook heel vervelend. Opeens voelen je borsten veel groter en lijken ze niet meer van jou. Even op je buik liggen is er niet meer bij, want dat doet pijn. Het lijkt net of je een cupmaat groter hebt, maar dat is alleen gevoelsmatig. 

8. Je eet zoveel je maar wilt, maar raakt niet vol

Eten! Lekker stukje chocolade, nog een keer extra opscheppen bij het avondeten, toch maar een extra boterham eten? Je werkt veel naar binnen, maar je honger wordt niet gestild. Ook ik heb hier last van, want ik eet echt een stuk meer dan normaal als ik ongesteld ben of moet worden. Alles is opeens lekker en er zit geen rem op je, want je eet gewoon door. Hier is niets mis mee, je lichaam heeft deze extra stoffen ook nodig, omdat je toch een beetje bloed verliest en je lichaam bezig is met het afbreken van je eitje. Je kunt ook best wel wat meer eten, helaas duurt het zo lang tot je vol zit...

9. Yes, niet zwanger!

Wanneer je seksueel actief bent, is het toch altijd een opluchting om weer ongesteld te worden. Je bent niet zwanger en er is niets mis met je! Als je een dag overtijd bent, raak je al meteen in de stress, maar bij het zien van bloed wordt je toch weer gerustgesteld. Geen baby!

10. Je vraagt je af waarom je geen man bent

Mannen hebben het zoveel makkelijker dan vrouwen. Zij hoeven niet elke maand die ellende door te staan en hoeven later geen kind te baren. Soms kunnen wij vrouwen daar best boos om worden. Mannen klagen over van alles en nog wat, terwijl wij het slachtoffer zijn van maandelijkse pijnigingen. Natuurlijk hebben onze mannen ook wat te verduren als ze met ons moeten dealen en we soms gemeen tegen ze zijn, maar zij ervaren niet wat wij ervaren, dus een beetje recht daartoe hebben we we wel, toch? Op de momenten dat ik ongesteld ben, wil ik het liefste gewoon even geen man zijn, lekker makkelijk en geen pijn!

11. Volgens mij ben ik al minstens 10 liter bloed verloren... 

Soms lijkt het net alsof er een heel bloedbad uit je komt zetten, wanneer je ongesteld bent. Om de vier uur wissel je je tampon of maandverband om, omdat deze al helemaal gevuld is met bloed. Vooral de eerste dagen hebben vrouwen hier last van. Het lijkt net of al het bloed uit je lichaam loopt (lekker dramatisch!). Eigenlijk verliezen vrouwen tijdens hun menstruatie maar 4 tot 8 eetlepels bloed per keer heb ik ooit eens gelezen en valt dat dus ontzettend mee, maar het lijkt veel erger, omdat het helemaal uitloopt op je maandverband of omdat je tampon vol zit. 


12. Je hebt een voorraad paracetamol of ibuprofen in huis 

Alles om de pijn van je ongesteldheid te verzachten. Zelf slik ik soms vijf paracetamol op één dag tegen de pijn. Dit is enigszins mijn verdovingsmiddel tegen de pijn. Is dit herkenbaar voor meerdere meiden? Verder gebruik ik sinds kort ook een kruik om mijn buik lekker warm te houden of neem ik een lange, hete douche. Ook dit werkt voor mij heel goed, maar soms is het daar gewoon te warm voor en dan moet ik wel pillen slikken. 

13. Shit, moet ik precies NU ongesteld worden?

Als je een regelmatige menstruatie hebt en je niet aan de pil bent, waardoor je enigszins zelf kunt bepalen wanneer je ongesteld wordt, komt het meestal (lees: altijd) onhandig uit. Je kunt nu echt niet ongesteld worden, want je gaat op vakantie of je hebt dat ene leuke feestje waar je nu al een maand op wacht. Die ene belangrijke toets op school is er ook nog, je kunt nu echt niet ongesteld zijn, want dan kun je je niet goed concentreren en sta je stijf onder de pijnstillers, om nog een beetje goed te functioneren. Wat een rot timing is het toch altijd. Het komt eigenlijk nooit uit. 



14. Puistjes, overal!

Aangezien ongesteld zijn aardig wat hormonen in je lichaam brengt, ontstaan er ook onzuiverheden en puistjes op je huid. Bij de ene persoon is dit erger dan bij de ander, maar meestal komen er puistjes op je gezicht, rug of nek wanneer je last hebt van je menstruatie. Alsof het al  niet erg genoeg is dat er zoveel bloed uit je lichaam komt zetten en dat je je zo naar voelt, dan komt dit er ook nog eens even bij. Heel erg fijn natuurlijk en je wordt er zeker ook mooier op... 

15. Je bent blij als het weer voorbij is

Gelukkig, we zijn weer klaar voor deze maand! Het is allemaal weer voorbij en nu duurt het weer een maand voordat de ellende opnieuw gaat beginnen, mooi! Je bent blij dat het bloed weg is, je de maandverband en tampons weer in de kast kunt laten, die ene mooie, witte broek weer kan aandoen en dat alle pijn en vreemde hormonen je lichaam uit zijn. Nu duurt het nog een hele maand joh voordat het weer zover is... Maar voor je het weet is het weer zover.... 





Welke van deze punten is voor jou herkenbaar? 




Reacties

  1. hihi ik ben nu ongesteld, dus deze blog komt goed op tijd. ik vind heel veel punten herkenbaar, vooral die van overal puistjes, chocolade eten en of je doorgelekt bent. leuk geschreven!
    xoxo djolie

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!