10 soorten snoep van vroeger

Vroeger hadden we zulke lekkere snoepjes! Tegenwoordig is het assortiment wel uitgebreider, door de komst van het Amerikaanse en Japanse snoep, maar is het allemaal veel minder lekker geworden. Sowieso snoep ik als volwassene echt veel minder dan vroeger en als ik iets neem zijn het vaak koekjes of chocolade. In deze blog geef ik jullie mijn top 10 snoep die ik vroeger regelmatig at. Sommige van deze dingen zijn niet eens meer in de winkel te krijgen. We zouden ze al bijna vergeten zijn, doordat ze uit het assortiment zijn gehaald!





1. De Lange Jan 

Wie kent hem nog? De Lange Jan. Van het merk LookOlook hadden wij altijd wel deze dingen in huis! Je had ze ook in verschillende smaken: aardbei, citroen en sinaasappel. Mijn lievelingssmaak was de citroen. Vroeger was ik ook echt dol op snoepjes die naar citroen smaakten. Ik weet nog wel dat de Lange Jan plakkerig werd als je er erg lang over deed. Ik weet eigenlijk niet eens of ze de Lange Jan nog verkopen, want daar let ik niet echt op wanneer ik in de supermarkt loop. De snoepafdeling sla ik meestal over, oeps!



2. Bubblicious 

Dat was die veel te zoete, roze kauwgom met enorm veel suiker erin. Dit spul is zo slecht voor je tanden, maar wat een enorm grote bellen kon je hiermee blazen! Mij kon je hiermee gelukkig maken, want bellen blazen met kauwgom vond ik altijd erg leuk. Het liefste had ik ze altijd zo groot mogelijk en wanneer de bel uit elkaar klapte, moest heel mijn gezicht onder zitten, dan wist ik zeker dat ik een grote bel had geblazen. Soms vroeg ik zelfs aan mijn moeder of ik twee kauwgompjes mocht, zodat de bellen nog veel groter werden.





3. Kinder surprise ei

Vroeger heb ik echt heel veel van deze eieren naar binnen gewerkt. Ik kreeg elke maand wel een doosje van mijn grootouders en ook mijn moeder bracht ze wel eens voor mij en mijn broertje mee als ze boodschappen gedaan had. Het leukste van het ei was natuurlijk altijd het cadeautje dat erin zat. Soms was het troep, maar soms waren het ook echt leuke dingen. Ik was altijd blij als er een puzzeltje van dieren inzat of als er een figuurtje inzat dat bekend was van televisie, Spongebob bijvoorbeeld. Ik weet nog goed dat ik er een keer zoveel had, dat ik ze op de rommelmarkt verkocht had aan een vrouw die de speeltjes ook spaarde!
De chocolade zelf is natuurlijk ook enorm lekker! Gelukkig zijn ze nog steeds te koop, dus misschien is het wel leuk om er binnenkort weer eentje te halen. 




4. Maoam 

De reclame van Maoam herinner ik mij nog heel goed. Het had een vrolijk deuntje en er werd continu "Maoam" geroepen en de jongen in de reclame at zo'n snoepje en kon opeens vet goed snowboarden. Als je zo'n snoepje at, kon je opeens heel goed skaten en snowboarden. Ik geloofde ook bijna dat ik door zo'n snoepje meteen goed kon skeeleren. Helaas was dit natuurlijk niet waar, maar als kind wil je dit maar dol graag geloven. Vroeger werd er ook best veel Maoam gegeten bij mij thuis door mij en mijn broertje. Natuurlijk was mijn favoriete snoepje van dit merk de colastripe. Van de kleine snoepjes was kersen mijn favoriet. Gek genoeg niet citroen, maar ik was al een stukje ouder toen ik voor het eerst Maoam at. 




5. Dummies 

Deze had ik vroeger niet zo vaak, maar wanneer ik ze kreeg bij een vriendinnetje of traktatie was ik er wel altijd heel blij mee. De dummies van Fruitella. Wederom in de drie smaken: sinaasappel, citroen en aardbei. Ik weet nog goed dat die dingen zo klein waren, dat ze altijd tussen je tanden bleven kleven. Dan moest je het met je tong of vingers eruit peuteren, anders bleef het heel de dag zitten. Ze aten ook best wel moeilijk, omdat je die kleine frutsels uit het doosje moest zien te krijgen. Gelukkig maakte dat de snoepjes niet minder lekker, haha!




6. Alphena snoepjes 

Wow, wat waren die dingen lekker! Het waren van die gladde snoepjes met een zoete aardbeien smaak, wit met rode randjes erdoorheen. Deze vond ik vroeger echt zo lekker. Helaas verkopen ze deze niet meer in Nederland, omdat kinderen hierin zouden kunnen stikken. Dit snap ik niet goed, want volgens mij geven ouders hun kinderen snoep en kunnen zij zelf beslissen of ze hun kinderen zulk snoep geven. Zo verpest men het voor de rest van de oudere kinderen en volwassen mensen die deze snoep ook erg lekker vinden. Ik vind het echt jammer dat ze er niet meer zijn, want ze waren zo lekker!




7. Big baby pop

"Big baby pop! Je likt erop, dippen, schudden en zuigen! Big baby pop!" 
Zo luidde de slogan van de reclame! Heel vaak at ik de Big baby pop niet, maar ik heb hem wel één of twee keer geprobeerd. Zelf was ik er niet zo kapot van, want het spul waar je de speen in moest dippen vond ik vaak veel te zuur. Het concept was wel leuk, want je zuigt op een speentje. Zo ben je een grote baby, zoals de naam van het snoep al aangeeft. Dit was volgens mij ook altijd duurder snoepgoed, want je kon het nooit in de supermarkt vinden. Vaak moest je naar een snoepwinkel als Jamin om dit product te halen. Je kon er wel lang mee doen, want de speen raakte niet snel op. 

8. Zoute rijen 

Wat een leuk snoepgoed was dat, de zoute rijen van Haribo. Ik snapte nooit goed waarom ze precies zoute rijen heetten, omdat ik het nooit naar zout vond smaken. Altijd als ik een zoute rij had, maakte ik de poppetjes van elkaar los en at ik ze één voor één op. Ik was ook wel zo'n kind die eerst met de poppetjes ging spelen voordat ze deze in haar mond stak. Als je ze apart at, dan merkte je dat de bruinen qua smaak verschilden van de gekleurden. Dit vind ik serieus een van de leukste soorten snoep voor kinderen!


9. Snoepkettingen en horloges 

Nu ik eraan terug denk, vind ik het echt hele akelige dingen. Ze waren altijd erg hard en je brak er bijna je tanden op. Wanneer je eraan begonnen was, ging het kleven en kon je het niet meer dragen en bij het horloge was het grootste snoepje, met de tijd erop, altijd heel vervelend om weg te krijgen. Het was veel te groot en veel te hard, maar toch vonden we het allemaal geweldig snoep, ook al was het niet heel erg lekker naar mijn mening. De snoep mis ik dus totaal niet! Ach, ze waren in elk geval wel vrolijk!




10. Pez

Ik moest even zoeken naar de naam van dit snoep, want dat wist ik namelijk nooit. Kennelijk heet het Pez. De snoep kon je in dat staafje doen en dan er een voor een uithalen. Je had ze ook in verschillende smaken en het staafje dat je koos, had natuurlijk je favoriete figuur bovenaan. Van Mickey Mouse tot aan Spongebob. Toen ik was rond zocht op internet, zag ik dat deze dingen nog steeds wel populair zijn onder de jeugd en dat het niet alleen iets is van mijn tijd. Ik had er vroeger ook een paar, maar ik kan me niet meer één, twee, drie herinneren welk figuurtje in nu precies had... 







Welk snoepgoed was vroeger jouw favoriet? 

Reacties

  1. Ik zit hier tijdens het lezen van de blog echt heel de tijd oja en ohh dat is zooo lekker te zeggen :) Super herkenbaar allemaal. Zoute rijen zijn voor mij nog steeds een must have item voor scoutingkamp. Met al die andere snoepjes kon je mij vroeger ook altijd blij maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. bibg baby pop is zo lang geleden! dat vond ik altijd zo lekker, maar het was altijd best duur... oeeh en de alphena snoepjes waren inderdaad goddelijk!
    xoxo djolie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maoam is lekker! :-)
    Dit snoep doet me inderdaad echt heel erg denken aan vroeger

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!