20 dingen die kut zijn

Wat een negatieve titel zul je misschien wel denken? Dat klopt! Op het moment heb ik wat frustraties. Een laptop die niet goed werkt, schoolstress en ander gedoe aan mijn hoofd. Het is ook weer tijd voor een nieuwe blogpost, wat ik er ook even tussen moet gooien in mijn drukke schema. Toen bedacht ik me het zo misschien leuk zijn om een top 20 te maken van dingen die kut zijn in het dagelijkse leven. Wie weet herkennen andere zich hier ook in! There we go!



1. Je laptop die niet goed functioneert als je aan je schoolwerk moet zitten

Dat is me zojuist overkomen. Je bent net lekker aan het werk voor school en zit helemaal in de flow, valt je laptop opeens uit. Niet omdat de stroom op was, maar omdat de accu los liet en weer heel moeilijk vast ging. Toen dat probleem was opgelost bleek dat mijn word niet meer werkte, omdat ik de nieuwste versie had van 2013 en die kennelijk verlopen is, omdat het een proefmodel was... Nu heb ik dus ook geen woord meer, wat betekent: geen spellingscontrole. Bah... 

2. Stress om school in je vakantie

Heerlijk vakantie! Eindelijk achterover leunen en genieten van je vakantie, nee hoor. Er is nog zoveel schoolwerk dat gedaan moet worden en nog zo weinig tijd tot de tentamens. Van mij mogen ze het geen eens vakantie meer noemen. Eerder: "een week dat je niet naar school hoeft, maar nog wel heel veel moet doen." 
Veel vrienden kunnen niet afspreken, omdat ze, net als ik, in hetzelfde schuitje zitten. Degene die wel kunnen afspreken zullen daar tijd voor moeten maken en ik moet het ook maar zien te plannen tussen mijn werkzaamheden door. 


3. Vertraging bij de NS

Spreekt voor zich toch? Niemand vindt het leuk om door de NS te laat te komen op school, werk of een afspraak, omdat er weer eens een seinstoring is... Als ze er zo vaak last van hebben, doe er dan wat aan! Kennelijk functioneert dit systeem niet goed, verzin dan een ander systeem en laat de onschuldige reiziger met rust. Eerder schreef ik al een blog over irritaties in de trein.

4. Een flesje of verpakking niet open krijgen

"Mama! Wil je even helpen? Ik krijg m'n flesje water niet open!" 
Deze zin komt naar mijn idee toch veel te vaak voor in mijn leven. Heel vaak krijg ik een verpakking of flesje niet open. Hierbij komt er soms geweld aan te pas en ga ik met scharen en messen in de weer om een verpakking toch open te krijgen. Kunnen fabrikanten gewoon niet en makkelijke verpakking bedenken voor hun producten, zonder dat je veel kracht of geweld nodig hebt om je voeding te krijgen? Wat nu als mijn moeder er niet is of zij het ook niet open krijgt? Dan heb je gewoon geen eten en drinken... 

5. Openbare wc's 

Iets wat ik heel vervelend vind zijn openbare wc's. Je moet nodig je behoefte doen, wanneer je op reis bent of in de stad loopt. Er zit niets anders op dan naar een openbare wc te gaan, bijvoorbeeld in een restaurant of een plaatselijk hokje. Het erge is dat je voor de ene wc moet betalen, wat ik er vaak niet voor over heb, en de andere wc's zijn ranzig of je hebt de pech dat je moet betalen en dat ze ranzig zijn. Erg leuk hoor... 
Zo kun je dus nooit je behoefte doen. 


 6. Drukte in winkels, waardoor het net een slagveld lijkt 

Neem bijvoorbeeld de Primark. Afgelopen dinsdag was ik voor het eerst in mijn leven in de Primark. Dit is waarschijnlijk ook de laatste keer dat ik daar kom, wat een kut winkel. Iedereen is er helemaal hyped over en ik zag mensen met tassen vol naar buiten komen, waardoor ik enthousiast werd. Eenmaal binnen werd ik meteen teleurgesteld. Het was gigantisch druk en de kleding lag er echt als een zooitje bij op hoge stapels, waardoor je geen eens goed kunt kijken. Mensen die staan te duwen en te trekken om hun items te scoren. Ik heb er zo'n hekel aan, je kunt niet rustig winkelen kleding bekijken of even adem halen. Niets voor mij, laat mij maar winkelen in een rustige winkel. Ik heb dus ook niets gekocht bij Primark. 

7. Een open einde van boek of film

Hier kan ik niet tegen. Je hebt in je hoofd wat er gaat gebeuren en probeert te voorspellen wat het einde zal zijn, maar opeens krijgt het een heel andere wending en blijkt het verhaal een open einde te hebben, wat je dus zelf mag invullen. Hoe vervelend! Ik wil graag weten hoe het afloopt, het moet voor mij gewoon vast staan en duidelijk zijn, anders blijf ik heel de tijd maar gissen. Ook vind ik de kwaliteit van een verhaal dan meteen minder, dan heb ik zoiets van: "Kon die schrijver niets beters verzinnen?" 

8. Je hebt ergens trek in, maar je weet niet in wat (of het is niet in huis)

Joh, dat heb ik echt vaak! Dan voel je gewoon dat je trek hebt, maar je weet niet in wat... Koekjes? Nah... Chocolade? Nee, niet echt... Een ijsje? Nope... Moeilijk is dat soms hoor!
Of je weet het wel, je snakt bijvoorbeeld heel erg naar een lekkere cracker met nutella en aardbeien, heb je dat helemaal niet in huis en blijf jij met die trek zitten. 

9. Mensen die klagen over politiek, maar het niet volgen en geen verstand ervan hebben

Dat kom ik vaak genoeg tegen, van die mensen die bijvoorbeeld kritiek hebben op Rutte of Wilders, bepaalde partijen, standpunten en beslissingen, maar de politiek helemaal niet volgen. Alles is slecht volgens dit soort mensen. Hou op met klagen als je er geen verstand van hebt, het is gewoon heel vervelend. Verdiep je er eerst in en vorm dan pas een mening. Stoor andere mensen er niet mee. Ik kan daar niet goed tegen. 

10. Shoppen met een doel en toch met lege handen thuis komen

Mij overkomt dit best vaak. Zo neem ik me elk jaar voor om te shoppen voor goede, leuke winterkleding, maar kom ik thuis met lege handen. Het was te duur, het was te lelijk, het was niet mijn smaak. Er is ook altijd wel iets waardoor ik niet heb kunnen slagen tijdens het winkelen. Dat geeft een heel naar gevoel, want je hebt deze winterkleding nodig, maar omdat het allemaal niet bij je past of schikt in je budget heb je niets. Erg jammer soms, want dan zul je toch weer die oude kleding uit de kast moeten trekken, wil je niet naakt lopen. 

11. Pasfoto's voor je ID-kaart, rijbewijs, OV-kaart en paspoort

Die pasfoto's zijn zo kut. Je betaalt voor een lelijke foto van jezelf, waarop je niet mag lachen, dood moet kijken en je oren zichtbaar moeten zijn, waardoor je haar stom zit (in mijn geval). Vervolgens moet je die lelijke foto, die je zelf hebt betaalt, afstaan en is het nog maar de vraag of hij wordt goedgekeurd door de gemeente. Zo niet, dan kun je het helemaal opnieuw gaan laten maken, waardoor je weer geld kwijt bent aan zo'n lelijke foto. Als hij wel goedgekeurd is krijg jij zo'n kaartje, met een lelijke foto van jezelf erop waar je tegenaan moet kijken en waarop andere mensen jou te zien krijgen. Heel erg goed bedacht hoor. Zo zijn we allemaal per definitie al meteen crimineel. 


12. Mensen die in hun eigen taal praten die jij niet kunt verstaan

Je kent het wel, een groep buitenlandse mensen komt langs of je zit met ze aan een tafeltje en opeens beginnen ze in hun eigen taal te babbelen. Iets wat me heel onzeker maakt, want jij kunt het niet verstaan. Wie weet hebben ze het wel over jou, waar je bij bent, en roddelen ze over jou, zeggen ze nare dingen of juist positieve dingen, maar dat kun je allemaal niet weten. Het is ook zeer onbeleefd in mijn ogen om in een andere taal te praten die de andere mensen in je omgeving niet verstaan. Voor toeristen snap ik het, maar voor buitenlanders die hier wonen, leer onze taal. We zitten in Nederland, niet in het land waar je vandaan komt. 

13. Leugens over bepaalde producten

"Gebruik deze deodorant en blijf voor 8 uur lang fris!"
Natuurlijk, nog geen half uur later zweet ik alweer en kan ik weer een halve fles deodorant onder mijn oksels spuiten. Nog een leuke: "Gebruik deze tandpasta en uw gebit wordt binnen twee weken drie tinten witter!"
Geloof je het zelf? Al poets in mijn tanden tien keer op een dag met die tandpasta, witter worden ze er niet van hoor. 
Het is gewoon heel vervelend als er leugens over bepaalde producten worden verteld in een reclame of soms zelfs op de verpakking van het product staan. Ik vind het best triest dat de marketing er alles aan doet om mensen zo op te lichten. Nog erger is dat sommige mensen het vaak ook echt geloven. 

14. Een kar tegen je kont in de supermarkt

Je staat in de rij voor de kassa in de supermarkt. Het is vrij druk, maar we gunnen elkaar wat ruimte zou je denken. Ruimte, dat kennen de meeste klanten van een supermarkt niet. Je staat gewoon rustig in de rij te wachten, komt er opeens een oude dame aan die haar kar tegen je aan duwt, zo tegen je billen aan en zich hier vervolgens niet voor excuseert. Als je een stap verder loopt, doet ze precies hetzelfde, alsof ze enorme haast heeft. Je wordt geplet tussen de kar en de mensen die voor je staan. Waarom is dat? Hou gewoon wat afstand, je komt heus wel aan de beurt hoor. 


15. Wakker worden voor je wekker afgaat

Waking up is hard to do, but falling in sleep again is much harder. Als ik eenmaal wakker ben en het is licht buiten dan blijf ik ook wakker en kom ik niet meer in slaap. Wanneer dit ruim een uur is voordat mijn wekker afgaat kan ik hier flink van balen. Al die tijd kon ik nog lekker slapen of snoozen, maar nee, dan ben ik klaarwakker en ga ik uit bed en ben ik voor alles weer te vroeg, waardoor ik dan tijd over hou die ik niet kan invullen, omdat ik het zo allemaal niet heb gepland. Nee, voor mijn wekker wakker worden is niet ideaal, misschien voor sommige andere wel? 

16. Iets kopen wat een week later in de uitverkoop is

Deze heb ik zo vaak meegemaakt. Je betaalt gewoon de volle prijs voor iets dat je graag wilt hebben. Een week later zie je het in een reclamefoldertje staan voor de halve prijs. Dan kan ik flink balen. Het erge is, als ik wil wachten tot de uitverkoop en ik ga pas winkelen als er uitverkoop is, dan is het product er niet meer of is het niet meer in de juiste kleur of maat en dan heb je voor niets gewacht op die stomme uitverkoop. De keuze is dan vaak aan mezelf: de volle prijs betalen of wachten en grote kans lopen dat het product er niet meer is. Het overkomt me altijd. 

17. Na één dag alweer vet haar hebben 

Je hebt net je haar lekker gewassen, maar door een bepaalde kapsel, weersomstandigheden die veranderen of mensen die aan je haar friemelen heb je na een dag alweer vet haar, waardoor je het weer moet wassen. Dit is niet goed voor je haar en het kost je weer extra shampoo, omdat je je haar een keer extra moet wassen. Vaak heb je dan ook geen tijd om onder de douche te springen, vanwege een afspraak die je hebt en je geen rekening hebt gehouden met vet haar. Meestal probeer ik het dan te verdoezelen door een staart te maken of een kuif te maken op mijn hoofd, maar ook dit heeft niet altijd succes. 

18. Een cadeautje krijgen dat je eigenlijk helemaal niet leuk vindt

Uiteraard gaat een gift altijd om het gebaar en niet om hetgeen wat je krijgt, maar van wie je het krijgt, met de boodschap erachter. Alleen soms kent diegene jou gewoon zo onwijs slecht dat je een cadeautje krijgt dat je echt niet aanstaat of dat je iets krijgt wat je allang hebt. Met moeite moet ik dan altijd een blij gezicht opzetten om diegene te bedanken. Ik ben dan niet per se ondankbaar voor het cadeau, ik vind het alleen sneu dat die persoon dan moeite heeft gedaan om iets uit te kiezen en ik het vervolgens nooit zal gebruiken en soms de kans gebruik dat ik het aan iemand anders weg kan geven. Gelukkig heb ik nog nooit in mijn leven de vraag gehad: "Gebruik je mijn cadeautje vaak? /  Waar heb je mijn cadeau neergezet?" 
Een tweede leugen om het cadeau dat je niet aansprak is nog erger om te doen... 

19. Bestuurders die geen richting aangeven 

Wanneer ik lekker aan het cruisen ben in mijn autootje en op de snelweg rijd, zijn er altijd een paar malloten die geen richting aangeven als ze een baan moeten opschuiven. Laatst had ik het dat er een auto naast me reed, met een bestuurder die aan het twijfelen was. Zijn rechter wielen reden over de streep van mijn baan en zijn linker wielen reden nog op zijn eigen baan. Dit doet hij een minuut lang, waardoor ik niet weet op welke baan hij wil gaan rijden. Na een minuut besluit hij om toch voor me op mijn baan te rijden en gaat hij opzij zonder richting aan te geven. Hoe moeilijk is het om eventjes het hendeltje naar boven te trekken en even aan te geven wat je gaat doen, zodat het voor mij ook duidelijk is. Echt, waar hebben sommige mensen hun rijbewijs gehaald? 

20. Ziek worden wanneer je tentamens hebt

Tot nu toe is dit mij nog nooit overkomen, maar wat me wel is overkomen is dat ik ziek werd, terwijl de tentamens bijna begonnen en ik moest leren. Heel erg kut en hierdoor schiet ik ook meteen in de stress, want je gaan dan zo erg achter lopen. Helemaal rot zou het zijn als je tijdens je tentamens ziek bent en je niet kunt komen of dat je ze verpest, omdat je concentratie gewoon nul is en je niets meer in je opneemt, doordat je je zo naar voelt. Het is stom dat je ziek worden niet kunt timen, maar zo zijn er wel meer dingen die ik wel zou willen timen. 





Welke van deze 20 dingen vind jij het kutste? 

Reacties

  1. Nummer 5, zo herkenbaar. Vaak zijn die wc's dan ook druk en dan heb je dus een drukke, ranzige betaalde wc, nog erger!
    En 19, dan zit ik altijd te schelden in de auto als mensen dat doen, lekker solidair zijn we toch voor elkaar op de Nederlandse wegen...

    - Bart

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ja die treinen zijn zo irritant! Alsof de NS het door heeft wanneer je met de trein moet en dat je een leuk iets gaat doen of hebt gedaan en dan BOEM, alleen maar problemen..
    Daarnaast vind ik het wakker worden voor de wekker zo @%)$(*$%$!)(*#%- .. Laatst was ik een uur voor de wekker wakker en kon ik niet meer slapen, zit je om 4 uur in de ochtend gewoon al beneden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Duidelijk het open einde van een boek of film, dat is zooooo annoying

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!