Een periode uit je leven afsluiten

Precies een maand geleden hoorde ik dat ik geslaagd was voor mijn havo. Vol spanning zat ik naar de telefoon te staren en haalde ik me allemaal doemscenario's in mijn hoofd dat ik gezakt zou zijn. Ik zou een herkansing krijgen, waar je leven dus vanaf hangt, of ik zou naar de vavo moeten, het volwassenen onderwijs. Er was geen optie dat ik geslaagd zou zijn. De examens worden zo streng gerekend. Toch was ik, geheel tegen mijn verwachting in, geslaagd! Opeens sluit je een periode uit je leven af en begint er een nieuw hoofdstuk. 







Terugblik op mijn middelbare schooltijd

Als ik terugkijk naar mijn middelbare school tijd, was het zeker geen gemakkelijke tijd voor me. Ik ben drie keer van school veranderd. De eerste keer kwam dat doordat ik heel erg werd gepest en het niveau veel te laag voor me was. Ik zat op het VMBO-GL en ik voelde me daar echt veel te slim en vond de mensen daar hartstikke dom. Bij Engels kreeg je woordenlijsten die je moest leren en daar stonden woorden in als jellyfish, spoon, potatoes en farm. Too easy for me. Zo ging het ook bij alle andere vakken. Ik was de nerd en werd daar heel raar aangekeken. Ik werd enorm gepest en ontwikkelde daardoor zelfs een eetstoornis. Ik besloot naar de Mavo te gaan op een andere school waar ik niemand kende. Daar heb ik een heel erg leuke tijd gehad en kwam ik ook gedeeltelijk van mijn eetstoornis af. Twee jaar lang ging alles goed en maakte ik hele lieve vrienden. Ik was geslaagd voor mijn Mavo examen, op naar de Havo

Hier heb ik ook twee jaar gezeten. In het eerste jaar was het enorm zwaar voor me. De kloof tussen mavo en havo is een groot verschil. Op de havo heb je veel meer te maken met; tijdsdruk, meer huiswerk, betere kwaliteit en langere dagen, want je hebt namelijk een vak meer op de havo dan op de mavo. 
Dat was voor mij enorm wennen. Ik vond het heel zwaar en werd zelfs depressief. Ik had veel huilbuien, veel stress en door mijn perfectionisme was ik bang het allemaal niet te kunnen. Uiteindelijk was ik met alleen maar voldoendes over naar Havo 5, als een van de weinige mensen van de mavo. Heel veel mensen van de mavo die ook waren doorgestroomd naar havo konden ook niet omgaan met de druk, maar zij hebben het ook niet gehaald. Ik was toen echt enorm trots!
Havo 5 ging me iets gemakkelijker af. De schoolexamens verliepen allemaal goed. Het was nog steeds zwaar, maar ik kon goed omgaan met de druk, dat had ik geleerd in het vorige schooljaar. Alleen toen de echte examens eraan kwamen werd ik bang en kreeg ik weer heel erg veel stress. 
Ik legde enorm veel druk op mezelf. Ik moest en zou slagen. Weg van deze school, als ik zak ga ik ook weer een jaar verspillen aan nog een keer middelbare school. Het mocht gewoon niet. De periode april / mei waren voor mij daarom ook geen leuke maanden. Het viel me enorm zwaar. Een maand geleden kwam dus het verlossende woord: geslaagd!
Echt, daar ben ik enorm blij mee dat ik het gewoon gedaan heb. Mijn havo-diploma is binnen! Mijn middelbare school periode was zeker niet het leukste uit mijn leven, maar ik heb wel hele lieve en leuke vrienden gemaakt, met wie ik sowieso contact blijf houden en uiteindelijk werd al het harde werken beloond!

Vaarwel middelbare school

Nu ben ik eindelijk van de middelbare school af. Het is wel een gek gevoel. Zes jaar zit je dagelijks in een vaste routine en in je comfortzone. Het is niet het leukste wat je dagelijks meemaakt, maar je accepteert het zoals het is. Het hoort bij je leven. Het muffe, oude gebouw, de hooghartige leraren, de lange lessen en de moeilijkheidsgraad. Je gaat maar door, want het is een deel van je leven. Nu hoef ik nooit meer dingen te doen waarvan ik denk dat ze niet nuttig zijn en dat ik ze later niet meer nodig heb, wat ik dus bij veel van de lessen wel had. 

Toen ik voor het laatst mijn school uitliep (dat was na mijn herkansing. Ondanks dat ik geslaagd was deed ik toch een herkansing om mijn cijfer voor Duits te verbeteren) keek ik nog even goed in het rond, omdat ik zeker wist dat ik hier niet meer terug ging komen. Het was zeg maar een soort afscheid in mezelf. Ondanks dat ik niet heb genoten van de periode dat ik op die school zat, was het toch wel even slikken om te beseffen dat je geen scholier meer bent en dat je niet meer dagelijks terug gaat komen, zoals je gewend bent. 


Een nieuw hoofdstuk

Na de zomervakantie ga ik human resource management studeren in Leiden. Iets wat ik heel spannend vind. Sowieso vind ik nieuwe dingen altijd een beetje eng. Elke dag ben ik 2 uur bezig met reizen. Een uur heen en een uur terug. Dat gaat zwaar worden, maar ook heel leerzaam. Je komt hierdoor echt uit je comfortzone en doet echt iets nieuws met je leven. Ik zie het zelf als de weg naar volwassen worden, doodeng, maar het hoort bij het leven en over een paar maanden weet ik niet meer beter! Ik ga allemaal nieuwe dingen leren en ook echt dingen die je later in het leven nodig hebt voor je werk. Het gaat denk ik best pittig worden, maar ik heb nu de ervaring van de havo daar met alle tijdsdruk en werkdruk. Ik heb heel erg veel geleerd en ik hoop dat ik dat straks op mijn studie ook echt kan gaan toepassen en dat ik met alle stress om kan gaan. 
Gelukkig is het voorlopig nog vakantie en ga ik na zes jaar middelbare school nog volop genieten van de vrijheid en de zomer!



Wat voor hoofdstuk heb jij reeds afgesloten van je leven? 

Reacties

  1. Je zou kunnen zeggen dat ik hoofdstuk HBO paragraaf jaar 1 heb afgesloten ;p Weet net een paar dagen dat ik door mag naar het tweede jaar, spannende tijden. Maar ik heb er super veel zin in om volgend jaar naar jaar 2 te gaan. De dingen die we dan behandelen vind ik zo interessant!
    Tips voor lang reizen: Neem altijd een volle iPod of mp3 mee (weet niet hoe het is in de trein maar ik kan in mijn bus zelfs deze opladen), neem zo'n travel mug mee in de ochtend met thee of koffie, lees een boek als je daar niet misselijk van word (en ja, soms zelfs boeken voor school). Als je met mensen zit die je vertrouwd kan je ook altijd eventjes indutten! Dat maakt dat uurtje dat je in de trein zit ook allemaal een stukje beter (:

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!