Even van de wereld zijn

Hoe heerlijk kan dat zijn? Dat je even diep weggezonken bent in een geweldig boek dat je aan het lezen bent en je helemaal in die wereld zit. Misschien game je wel graag en ben je opgeslokt in de virtuele wereld, waar het draait om fantasie. Een leuke film of tv-serie kan ook helpen om jezelf van de wereld te halen, al is het maar voor een klein momentje. 


Mijn eigen wereldje

Soms vind ik het echt heerlijk om in mijn eigen wereldje te zitten. Dingen die me van de "normale" wereld brengen zijn bijvoorbeeld: muziek, een goed boek en mijn passie voor schrijven. 
Als ik een van deze dingen aan het doen ben, lijkt het soms alsof de rest van de wereld even niet meer bestaat. Ik zit dan in mijn eigen bubbel, waarin niemand me mag storen. 
Wanneer ik mijn favoriete muziek hoor, kan ik soms helemaal in trance raken. Ik voel de muziek, leef mee met de teksten en zie soms een verhaaltje voor me, terwijl het liedje zich afspeelt. Op het moment dat ik in een gekke bui ben ga ik voor mijn spiegel staan en doe ik net of ik aan het optreden ben. Dan pak ik er weer een deodorant spuitbus of een haarborstel bij en ben ik druk "aan het optreden". Met concerten heb ik dat ook. Als ik naar een concert ga en de band begint te spelen, lijkt de zaal om me heen te verdwijnen, met alle mensen erbij en zie ik alleen nog maar de band zelf en leef ik helemaal op door de muziek! Pas als het concert voorbij is begin ik weer op aarde te komen en het voelt dan zo heerlijk, alsof er even helemaal niets anders is. 

Hetzelfde gevoel heb ik ook wel eens bij boeken. Als ik een goed boek lees van J.K. Rowling of Chantal van Gastel kan ik daar ook uren in blijven hangen en de tijd helemaal vergeten. Ik leef mee met de personages, beeld me in dat ik ook in het verhaal zit, zie de personages, omgeving en handelingen voor me. Zo gek wat een boek allemaal met je kan doen, maar toch ook zo heerlijk! Voor mij is het gewoon een pure vorm van rust. Sommige mensen vinden het ook behoorlijk saai dat iemand lezen als hobby heeft, maar ik denk daar anders over, want mensen die veel lezen weten ook dat het alles behalve saai is om weg te zinken in een spannend of emotioneel verhaal. Het werkt hetzelfde als een film, alleen heb je hier je eigen verbeeldingskrachten nodig.

En dan het laatste ding waarbij ik even van de wereld ben, het schrijven natuurlijk. Dit kan aan mijn eigen verhalen of gedichten zijn, maar natuurlijk ook aan mijn blog! Op het moment staar ik ook naar het scherm, glijden mijn vingers over het toetsenbord en zit ik in mijn hoofd te bedenken wat ik precies ga opschrijven, al denk ik daar niet lang over na; het komt gewoon. 
Wanneer ik voor mijn blog schrijf, schrijf ik wel op een andere manier dan aan mijn verhalen. Bij mijn blog moet ik vaak nadenken over wat ik precies wil schrijven, wat ik zal noemen in de blog en wat interessant is voor mensen om te lezen. Bij mijn verhalen heb ik dat niet, daar heb ik alleen de grote lijn in mijn hoofd en vul ik tijdens het schrijven de rest in, zonder er eerst goed over na te denken. Daarom raak ik ook zo in mijn eigen wereld. Ik leef me helemaal in en doe alsof ik de personages ben. Het moet spontaan komen, een gesprek in de trein, op straat of met je vriendinnen kun je ook niet van te voren bedenken. De dialogen die ik schrijf zijn hierom ook heel vaak willekeurig en random. Mijn hoofd is dan niet meer in de realiteit, maar in het verhaal dat ik aan het typen ben. 


Een wereld voor twee

De hierboven genoemde dingen die gelden voor mij als ik alleen ben, maar er zijn ook genoeg dingen die je met z'n tweeën of meerdere personen kunt doen, om in jullie eigen wereld te zitten. Wanneer ik met een vriendin Sims 3 of Animal Crossing speel, raak ik ook in de ban van dat wereldje in de games, maar dat doen we dan samen. Met z'n tweeën lachen we dan om de grappige dingen die gebeuren en schelden we als er iets mis gaat. 
Met een vriend ben ik bijvoorbeeld helemaal van de wereld als we samen veel plezier hebben door onze hele grappige en droge gesprekken. We doen mensen die we vervelend vinden na, zingen liedjes, lachen om de meest rare en onbenullige dingen in het leven. Op zo'n soort moment is het alleen hij en ik en zit je zo in het lachwekkende wereldje, dat je de rest om je heen automatisch vergeet, andere dingen lijken op dat moment helemaal niet meer belangrijk, zolang je maar lol hebt. 


Voor iedereen anders

De dingen die ik net noemde kunnen voor jou ook gelden, maar het hoeft natuurlijk niet hetzelfde te zijn! Je hebt nog veel meer andere dingen waardoor je van de wereld kunt raken. Bijvoorbeeld door paard te rijden. Heerlijk op de rug van een paard zitten en je haar in de wind laten waaien, terwijl je in galop rijdt. Andere mensen raken juist in trance door een film. Dat is bijna hetzelfde als met een boek, alleen gebruik je hier niet je eigen fantasie, maar is de wereld voor al voor jou gecreëerd en kun je zonder na te denken het beeld al voor je zien. Weer iemand anders is van de wereld als diegene een gezichtsmaskertje neemt of een dagje naar de sauna gaat. Wedden dat jij dat gevoel ook kent?  



Vrij om je eigen wereld te maken

Zelf heb ik regelmatig het gevoel dat de echte wereld niet hetgeen is wat mij zo gelukkig maakt en waar ik echt blij van kan worden. Natuurlijk kan ik wel genieten van landschappen en lieve mensen om me heen, maar dat is lang niet genoeg om mijzelf gelukkig te maken. Het is daarom ook zo belangrijk voor me dat ik mijn eigen wereldje heb, waarin ik altijd kan terugvallen als het even lastig is in de echte wereld. Op zo'n moment ga je gewoon naar je eigen wereld in je hoofd en vergeet je de realiteit even. Ik denk dat ieder mens dat misschien wel een keertje heeft en dat dat ook goed is voor je, waarom zou je continu in de realiteit blijven hangen? Daar wordt toch niemand gelukkig van, als je maar realistisch blijft en jouw wereld gescheiden kunt houden van de echte wereld en er verder niemand kwaad mee doet. Maak je eigen wereld, door dingen te doen die je leuk vindt en waarbij je kunt wegdromen. Je zult zien dat dit de beste en goedkoopste manier is om even te ontsnappen aan de dagelijkse sleur en weer eventjes gelukkig te worden!


Door wat kun jij even helemaal van de wereld raken? 

Reacties

  1. Voor zover ik me kan herinneren heb ik altijd een eigen wereld gehad. Het enigste waar ik me op kon terugvallen vroeger, maar sinds kort niet meer het enigste!

    Nog steeds doe ik het vaak, maar in plaats van schrijven is het vooral tekenen voor mij, even mijn gevoel uitten op het papier en me gewoon laten gaan. Zo kan ik mezelf helemaal afsluiten van de wereld, en staan er dus ook meer tekeningen dan sommen in mijn wiskunde schriften! XD Het is een manier voor gevoelens uiten voor mij.

    Ik kan ook helemaal weg raken van games, en films en nog wat andere dingen, maar tekenen is nog altijd de grootste. Even lekker weg van de koude buitenwereld, en mezelf zijn in m'n eigen schriftje! Dat houd me ook iedere dag wel op de been denk ik, ik ken geen dag dat ik niet getekend heb, en niet eventjes alleen in mijn gedachten zat. Ook vaak gaat dat gepaard met mijn favoriete muziek, waar ik oneindig over kan fantaseren.

    Drawing is what unlocks the door for me, to my very own world to explore!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nu ontvang ik wel mail! :D
    Leuke blog weer! Voor mij kunnen het heel veel dingen zijn, een goed boek, een leuke film, muziek luisteren, dansen, buiten wandelen, schrijven of piano spelen. Eigenlijk kan het van alles zijn, zo lang het maar om kleine momentjes voor mezelf gaat. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het voornamelijk met het lezen van boeken, fanfiction lezen en schrijven, films kijken, gamen en ook wel met youtube video's kijken. Die laatste klinkt soms een beetje raar maar ik kijk veel naar vloggers en van die grappige sketches en dan zit je er gewoon helemaal in.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!