Brilsmurf

Het is zover. Ook ik moet eraan gaan geloven. Tijdens het autorijden kreeg ik last van mijn ogen. Dingen van ver weg, zoals nummerborden van auto's of borden kon ik niet goed lezen. Ik zag wel dat ze er waren, maar de letters die erop stonden waren een raadsel voor me. Ik begon aan mezelf te twijfelen. Het werd tijd voor een bril, hoe naar ik het idee ook vond. Nu ik hem eenmaal heb vind ik het eigenlijk best wel leuk! Vandaar dat ik er ook meteen een blog over wilde schrijven!

Help, ik moet een bril!

Eigenlijk wilde ik het maar niet geloven, het kon toch niet waar zijn! Ik zag van ver niet goed. Zo erg kan dat toch niet zijn? Het was me nooit eerder opgevallen! Totdat ik merkte dat ik tijdens rijles steeds slechter kon zien. Borden van veraf kon ik niet goed lezen. Ik zag de tekens er niet goed op, als er letters opstonden was het voor mij maar een beetje puzzelen en zag ik ze pas als ik al bijna voorbij het bord reed. Dat is natuurlijk niet de bedoeling in de auto. Verder merkte ik ook aan mezelf dat ik de subtitels op televisie minder goed kon lezen als ik ver weg zat. De letters waren voor mij opeens veel minder duidelijk. Mijn Engels is wel zo goed, dat ik dan maar luisterde in plaats van las. Ik ontkende gewoon tegen mezelf dat ik een bril nodig zou hebben. Uiteindelijk maakte een goede vriendin van me een beetje bang, door te zeggen dat een vriendin van haar een bril ook had uitgesteld en hem nu altijd moest dragen. Maar dat wilde ik helemaal niet! Brillen zijn afschuwelijk en dan heb ik hem liever maar per periodes op, dus alleen in de auto of als ik tv kijk, als altijd! Op naar de opticien dus!


Een bril uitzoeken

Een bril uitkiezen was erg lastig. Ik wilde geen hele dure, want ik zou hem toch niet altijd op hoeven te zetten bleek uit mijn oogmeting, maar alles wat goedkoop was, was gewoon niet mooi! Ik ben bij verschillende winkels geweest; Eyewish, Hans Anders, Specsavers en Pearl.
Normaal loop ik altijd voorbij dit soort winkels, omdat ik er niets te zoeken heb, dat was nu wel even andere koek. Ik vond het erg moeilijk om iets uit te kiezen. Niet elke winkel was ook even klantvriendelijk. 
Bij Pearl ben ik heel slecht geholpen. Die verkoper was heel introvert en wist zelf eigenlijk ook niet goed wat hij aan het doen was. Hij maakte me ook bang door te zeggen dat ik altijd een bril op zou moeten, terwijl alle andere opticiens zeiden dat dit niet nodig was. Daarnaast hadden ze ook spuuglelijke brillen in die winkel, alleen maar oma-montuur, dus dat werd het sowieso niet!
Bij Eyewish waren alle brillen te duur, want het ging hier voornamelijk om merkmonturen, dus dat was ook niet echt een optie. Dat is een betere winkel voor als je wat meer wilt betalen voor een bril, dus als je hem altijd op wilt doen. 
Bij Hans Anders hadden ze op zich wel leuke brillen, alleen leek niets me goed te staan. Daar werd ik uiteindelijk ook heel onzeker door, want ik dacht: "Straks staat helemaal niets me goed!" 
Ik heb namelijk buiten zonnebrillen nog nooit een gewone bril gedragen, dus waar moet je op letten? 
Uiteindelijk was ik geslaagd bij Specsavers tot mijn grote opluchting vond ik daar een bril die ik leuk vond en die me ook wel stond. Namelijk deze:

Wauw, dat is even wennen! Zelfs nu ik deze foto zo zie moet ik nog even twee keer kijken om te beseffen dat ik dat ben! Ik wilde een zwarte bril, omdat ik veel zwarte kleding heb en daarnaast is het ook nog een neutrale kleur, dus kun je het overal bij dragen. Dat zou wat lastiger gaan met een rode of blauwe bril! Ook wilde ik per se een vierkant en een beetje een bril die modern was, maar niet te opvallend. Bij de Specsavers viel mijn oog al snel op deze! Nu ik dit schrijf draag ik hem niet, maar toen ik net met mijn moeder in de auto zat, zag ik een wereld van verschil! 

Specsavers

Bij de Specsavers ben ik enorm goed geholpen! Ze waren erg klantvriendelijk, gaven goed advies over welke glazen je het beste zou kunnen nemen. Ze zijn ook vrij goedkoop. Ik heb nu voor 75 euro een complete bril, montuur, ontspiegeld en een ani-kraslaag zit erop! Ze adviseren je ook om een wat goedkopere bril te nemen en dringen er niet op aan dat je een van de duurste moet nemen! 
Wat ik minder vond aan de Specsavers was dat ik echt door 5 verschillende werknemers ben geholpen. "Mijn collega komt zo bij u" heb ik wel een stuk of zeven keer gehoord toen ik een oogmeting deed, een bril ging passen of ging afrekenen. Daarnaast werd ik ook niet gebeld toen mijn bril binnen was en moest ik er zelf achterna gaan en zelf informeren of hij binnen was gekomen. Dat waren wat nadelen, maar buiten dat zijn ze uiterst klantvriendelijk en hebben ze hele leuke monturen in de winkel, voor een betaalbare prijs!

Brilsmurf

Pas sinds vandaag heb ik mijn bril binnen. Ik doe hem ook niet continu op, want dat is helemaal niet nodig. Mijn ogen zijn prima, want zoals ik al zei gaat het alleen om het van ver lezen. Als ik hem draag, terwijl ik dichtbij kijk of zelfs alleen maar een stukje loop, word ik er ook enorm duizelig en draaierig van. Daarom is mij ook aangeraden om hem alleen te gebruiken als ik in de auto zit, achter in de klas of televisie kijk vanaf een afstandje. Dat ga ik ook doen, want ik voel er ook niets voor om die bril heel de dag op mijn snufferd te dragen, dat zou ook niet goed zijn. Hoewel het nu wel even leuk is om ermee rond te lopen, omdat het nog helemaal nieuw voor me is. 

Ik kan mezelf nu wel officieel een brilsmurf noemen. Ik draag een bril, ben maar 1 meter 55 lang en ik ben soms best wel betweterig en een nerdje! Het enige wat nog mist is een blauwe huid, maar wie weet komt dat ooit nog wel. Dat moet te regelen zijn! Misschien kom ik met die bril wat slimmer en volwassener over? Ik word natuurlijk altijd veel jonger geschat dan 18, vinden jullie dat ik er ouder uitzie met dat ding? 

Advies 

Voordat ik een bril kocht, had ik advies ingewonnen bij brildragende vriendinnen. Waar moet je nu op letten als je een bril koopt? Wat ik te horen kreeg was dat hij niet van je neus zou afglijden, maar ook dat hij niet te strak zat achter je oren. Daarnaast is het fijn als je wenkbrauwen boven je bril uitkomen, anders krijg je zo'n raar gezicht! Het belangrijkste advies was dat jij je goed moet voelen bij de bril en niemand anders, want jij bent degene die hem moet dragen, dus moet je er zelf ook helemaal achter staan! 


Draag jij een bril? Voor altijd of net als ik ook voor af en toe? 

Reacties

  1. Staat leuk hoor smurfinnetje van me!!

    xxx
    Dikkie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha! Hij staat je echt goed hoor! Jij zei dat je net een nerd leek met die bril, maar dat valt reuze mee. Je lijkt juist heel volwassen. Ik kom hem zo snel mogelijk bezichtigen!

    ~ Bartelientje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij staat je echt super leuk!! Kan niet wachten em ook nog een keer in het echt te zien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, zoals je wel weet heb ik hem helaas voor altijd. Ik kan best wel begrijpen dat het voor jou bijvoorbeeld een dikke nee zou zijn als je er eentje voor de rest van je leven zou moeten hebben, voor mij is het gewoon normaal; ik ken mezelf alleen maar met een bril ..
    Maar het is echt een super leuke die je hebt, en nog vet goedkoop ook! Veel plezier ermee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke blog Meaghan!:) Ik draag zelf ook een bril voor ver te zien en het is slim van je om jou bril niet altijd te dragen, want als ik mijn bril te lang opzet, merk ik ook dat ik steeds slechter word zien. Staat je goed die bril!:D
    xxx Amber

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!