Kindermuziek die je vroeger luisterde

Laatst zat ik allerlei liedjes terug te luisteren die ik veel hoorde in mijn jeugd. Denk maar eens terug aan vroeger. De tijd dat Ch!pz helemaal in was, met hun spectaculaire videoclips. De tijd van K3 en Samson & Gert. Wie weet ken je de M-Kids nog wel of luisterde je veel naar kinderen van het Junior songfestival. In deze blog komen verschillende liedjes met de bijbehorende artiesten voorbij. Eens zien welke jij nog herkent!

Kim-Lian

Kim-Lian van de Meij. Een van de bekendste musicalactrices van Nederland, maar vroeger was het een echt popidool onder de jeugd. Ze presenteerde onder andere de Kids Top 20, waar ik zelf elke week naar keek en maakte haar eigen videoclips en liedjes om door te breken. Je zou haar bijna niet meer terug herkennen met haar knalrode kuif! Vroeger vond ik haar liedjes niet zo heel erg leuk, maar nu ik het zo terug hoor vind ik de tekst wel grappig. Gelukkig is Kim-Lian niet in haar jeugdige imago blijven hangen en ziet ze er nu uit als een mooie, volwassen vrouw. Je hebt altijd artiesten die blijven hangen in hun jeugd. 

Ch!pz 

"Chipz is back, we are back in black!" Je wilt niet weten hoe grote fan ik van Ch!pz was toen ik een jaar of zeven oud was. Ik deed deze mensen op school altijd na, kende alle dansjes en liedjes uit mijn hoofd en kon geen genoeg krijgen van de videoclips, want die waren altijd heel mooi, uitgebreid en spannend en vaak van hele goede kwaliteit voor tien jaar geleden. Ik had een crush op Peter, de jongen met het kuifje en de kin-piercing en wilde zelf altijd Rachel zijn, het meisje met de blonde krullen, omdat ik haar het beste vond dansen. Mijn lievelingsliedje was altijd Captain Hook, omdat ik de clip zo mooi vond. Inmiddels bestaat de groep niet meer. Ik geloof dat ze in 2011 gestopt zijn, omdat hun contract niet werd verlengd en niet meer zoveel succes hadden als vroeger. Gelukkig hebben wij de liedjes nog en heb sowieso ik een goede herinnering eraan!

Jim & Jamai 

De finalisten van het eerste seizoen van Idols. Het was in 2002 net nieuw in Nederland en een enorme mediahype! Vroeger was ik helemaal verliefd op Jim en had ik een hekel aan Jamai, omdat hij had gewonnen en niet Jim. Ik zei altijd dat ik Jamai zijn liedje stom vond, maar stiekem luisterde ik er toch wel naar! Eigenlijk was het gewoon slechte muziek, dat van Jamai, maar het was een erg vrolijk liedje. Het nummer van Jim vind ik nog steeds heel mooi, alleen zijn zang vind ik niets. Hij zingt heel nasaal, dus door zijn neus. Vroeger had ik dat niet door en vond ik zijn stem prachtig... Vroeger had hij ook wel een leuk koppie, inmiddels is het een kwal, naar mijn mening!
Jim

Jamai 
 

K3

Wie is er nu niet fan geweest van de meiden van K3? Iedereen die voor 2009 fan is geweest weet dat K3 bestond uit Karen, Kristel en Kathleen. In mijn ogen is dit de echte K3. Josje is een goede vervanger, maar hierdoor zijn de meiden wel wat uit de hoogte gaan doen en hun lieve imago wat verloren. 
Vroeger was ik echt een heel groot fan. Ik had posters, kussen, bekers, broodtrommels, cd's, doosjes, haarspeldjes, kleding en videobanden van K3. Ik moest er alles van hebben. Ze waren toen echt mijn grote voorbeeld. Mijn lievelingsliedje van K3 was vroeger Teleromeo. Eigenlijk moet ik bekennen dat ik nu nog steeds wel eens naar K3 luister en mijn lievelingsliedje van K3 op het moment is Hart verloren. Ik schaam me er ook niet voor dat ik de muziek, films en musicals nog steeds leuk vind. Die meiden hebben het ook gewoon erg leuk gedaan, voor jong en oud!

KUS

Deze groep bestond uit vier meiden: Anouk, Meike, Monique en Fleur. 
Ergens in 2005, ook alweer bijna tien jaar geleden, kwam hun eerste liedje lekkerding uit. Ik weet nog dat ik de clip op tv zag en dat ik Meike herkende van Idols 2. Door Meike ben ik de liedjes van Kus ook gaan luisteren. Vrolijke deuntjes spreken jonge kinderen aan op een of andere manier. Al vind ik lekkerding niet echt een liedje voor kinderen. "La la lekker, iemand moet het doen, zijn allereerste zoen!"
Ik ergerde me ook mateloos aan Anouk, het meisje met de blonde punkharen. Zij had zo'n arrogant hoofd en wilde altijd in het middelpunt van de belangstelling staan...
Volgens mij had ik twee cd's van KUS, maar ik was niet heel erg fan van ze, tenminste niet zo erg als van K3.

Spring

Voor de mensen die wel eens naar Ketnet keken, zij zullen Spring wel herkennen! Spring was een tv programma over jongeren die muziek maakten, bij een dansschool zaten en een band wilden beginnen. Zelf heb ik dat niet echt gevolgd, omdat het te laat kwam op tv en ik dan meestal naar mijn bed moest. De liedjes kende ik wel en vond ik altijd heel leuk. Jelle Cleymans was Pieter in de serie, een zanger en hij is inmiddels uitgegroeid tot een groot musicalster en presentator in BelgiĆ«. Te min voor Anja was het eerste liedje dat ik hoorde en ook mijn favoriet, maar ik denk dat de meeste van jullie het liedje Spring sneller zullen herkennen!
Je had er trouwens ook nog een Nederlandse versie van. Dit heette Topstars, maar dat was natuurlijk uitgekauwd. De Vlaamse mensen konden dit beter!

Junior songfestival 2005

Persoonlijk vind ik 2005 het beste seizoen van het Junior songfestival. De liedjes waren leuker dan ooit. Er was ene jongen, Giovanni, destijds was elk meisje, waaronder ik, dat naar het Junior songfestival keek helemaal verliefd op hem. Je had Yara en Anjes met hun liedje over vriendschap, Angelo die ook populair was bij de dames met zijn liedje slapeloze nachten. En natuurlijk het winnende nummer van Tess met Stupid. Een seizoen dat me altijd zal bij blijven!


Djumbo 

Drie meiden die muziek maken voor kinderen, maar er toch wat bloot uitzien.  Ze kwamen met het nummer Hide and seek. Ik weet dat ik het blonde meisje heel erg irritant vond, want ze stond altijd in het midden en heeft een hele hoge, vervelende stem. Ik vond de liedjes van Djumbo wel leuk, maar ik was geen super fan, want eigenlijk hoefde ik er niet per se spullen van hebben. Wel had ik twee cd's. De meiden zelf vond ik altijd een beetje druk en overdreven nep. Het was wel leuk dat ze half Engels zongen en half Nederlands, hierdoor leerde ik een beetje Engels, omdat ik beter begreep waar de liedjes over gingen. 

Samson & Gert

Tot op vandaag de dag is het mijn favoriete kindermuziek en draai ik het nog wekelijks! Ik ben ermee groot geworden. Er was een tijd, toen ik een jaar of 10 was, dat ik het kinderachtig vond worden en dat ik er niets meer van moest weten. Tot ik een jaar of 16 werd en zag dat het deel was van mijn jeugd, van mijn leven en dat Samson gewoon de liefste nep-hond is op aarde! Nog steeds kan ik alle liedjes meezingen en kijk ik zo vaak mogelijk naar de afleveringen. Vroeger ging ik ook altijd naar de kerstshow in Antwerpen. Ik heb niet echt een favoriet van de nummers die ze hebben, want ze hebben er namelijk heel veel en ik vind de meeste erg leuk, dus hier is een willekeurig nummer!

M-Kids

Die Vlaamse meisjes die hele leuke, vrolijke muziek maakten en van wat jongere leeftijd waren. Ze konden echt goed dansen en waren ook echt voor de categorie kinderen, dus niet zo bloot als Djumbo of geen gekke teksten zoals Kus. Ze hebben in totaal drie cd's gemaakt. Ik was niet vanaf het begin af aan al fan, dat kwam pas rond de tweede cd. Ik was er ook heel verdrietig om dat ze gingen stoppen, maar toen hadden ze de leeftijd van 18 jaar bereikt en is het een beetje raar om jezelf nog "de M-Kids" te noemen. Ik heb hele leuke herinneringen aan deze meiden en nam de meeste van hun dansjes over, want ze hebben echt talent! De meiden zouden een doorstart maken onder een andere naam en een andere stijl, maar dat is er nooit meer van gekomen. Tamara en Davina, de tweeling, schijnen in het onderwijs te zitten, maar nog steeds te dansen en Britt is inmiddels moeder van een dochtertje. 



Welke muziek luisterde jij vroeger vooral? 

Reacties

  1. Weet je nog dat we vroeger de indianendans altijd samen deden? volgens mij heeft mijn ma daar nog filmpjes van hehe! ^-^

    - Bart geval apart

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!