Een commerciële en eenzame Valentijnsdag

Vandaag, dus deze vrijdag, is het Valentijnsdag! Voor de een is dit een super leuke dag. Een dag die je lekker met je vriendje of vriendinnetje doorbrengt, misschien wel met goede vrienden of je familie. Voor de ander is het een dag zoals alle andere dagen of misschien wel een van de vreselijkste dagen uit het jaar, omdat je dit jaar niemand hebt voor Valentijnsdag en je je alleen voelt. Dat kan best een naar gevoel zijn. Deze blog gaat over alle voor- en nadelen van Valentijnsdag! 





Commercieel gedoe 

Persoonlijk vind ik Valentijnsdag maar commercieel gedoe. In de winkels zie je opeens bergen met chocolade harten, beertje, flessen champagne en van al dat soort spullen liggen. Er zijn aanbiedingen voor dinertjes en weekendjes weg. Overal zie je Valentijnskaarten in de rekken, maar het is net als Sinterklaas, Vader- en Moederdag commercieel gedoe. De overheden streven met dit soort dingen er weer naar om zoveel mogelijk winst te maken, net als de winkels en fabrikanten. De perfecte gelegenheid om weer geld in het laatje te krijgen. Mijn idee is dat als je echt van iemand houdt je dit ook op alle andere 364 dagen kunt laten blijken. Sterker nog, ik vind het zelfs origineler als je het op een een andere dag zou laten merken. Daar is lef voor nodig en moed. Veel mensen durven op alle andere dagen niet te zeggen hoeveel ze van iemand houden, omdat ze er geen reden voor hebben. Valentijnsdag is de ultieme reden om dat te laten zien. Het is toch veel leuker als het onverwacht wordt gedaan op een andere dag? Een dag waarop je een verrassing niet zou verwachten. 

Het is ook zo voorspelbaar om iets te krijgen of iets leuks te doen op Valentijnsdag. Als je single bent, dan kun je hier erg over inzitten, omdat je om je heen ziet dat iedereen leuke dingen gaat doen of een cadeautje krijgt en iemand heeft waarvan hij houdt, terwijl jij je Valentijn alleen doorbrengt op de bank met een grote bak chocolade ijs, waardoor de gedachte "Forever alone" door je hoofd zoemt. Zo'n dag als Valentijnsdag benadeelt ook alle eenzame zielen onder ons, wat dus eigenlijk helemaal niet leuk is voor hen! Het kan mensen goed laten voelen of juist een heel naar gevoel bezorgen. Je moet het van de zonnige kant bekijken. Op Valentijnsdag wordt het misschien extra benadrukt dat je alleen bent, maar je moet het niet zo serieus nemen. Elke andere dag van het jaar ben je ook alleen en het is niet zo dat Valentijnsdag zo'n speciale dag is dat het je ingewreven wordt. Je moet die dag niet zo serieus nemen. Het is een dag net als iedere andere dag, alleen mensen blazen de dingen enorm op. 

Kleinigheidjes 

Ondanks dat Valentijnsdag commercieel gedoe is, vinden we het allemaal leuk om een kleinigheidje te krijgen. Ik persoonlijk zou dat ook leuk vinden, want je hebt best leuke dingen in de winkel liggen op Valentijnsdag. Normaal liggen die dingen niet standaard in de winkel en daarom is het wel zo leuk om misschien iets te kopen. Dat botst weer tegen ons commerciële moraal. Alleen is daar niets mis mee, eerlijk gezegd zitten er best leuke spulletjes tussen, het is alleen het idee erachter wat zo naar is. De winst die ermee gemaakt wordt en dat het niet iedereen gegund is om een leuk cadeautje te krijgen. Kleine dingen maken vaak juist net je dag eventjes, waardoor er weer een lach op je gezicht getoverd wordt. Het is leuk als je het val een speciaal iemand zou krijgen, maar waarom zou je niets voor jezelf kopen als je echt iets leuks ziet? Dit kan helpen als een soort troost op Valentijnsdag en stiekem heb ik dat zelf ook wel eens gedaan hoor. Ik had een heel mooi hart gekocht voor Valentijn, omdat ik niemand had en ik had het aan mezelf gegeven, om me eraan te herinneren hoeveel ik eigenlijk van mezelf en van het leven hou!
Geef toe, ze hebben echt hele lekkere chocolade in de schappen liggen! 



Voordelen van het alleen zijn op Valentijn

Als je een vriendje of vriendinnetje hebt op deze dag is dat vast erg leuk! Je gaat misschien wel een weekendje weg of uiteten met je lover. Je hebt een geweldig cadeau gekocht, lekker cliché een geurtje of een doos chocolade. Het is jullie dag. Helaas zijn er ook singles. Sommige zijn hier heel blij om, andere balen er enorm van en zien opeens overal stelletjes en liefde om zich heen. Dat kan soms best kaal zijn. 

Lieve eenzame zielen, wees niet getreurd! Er zitten zoveel voordelen aan het single zijn. Hier heb je er een paar op een rijtje: 

* Je kunt niet worden afgewezen --> want je hebt geen Valentijn en hoeft ook niet zenuwachtig te zijn of hij je wel leuk gaat vinden! 
* Je bespaart een hoop geld --> Valentijnscadeautjes zijn de goedkoopste niet! Denk maar na; etentjes, chocolade, bioscoop, dierentuin, sieraden, parfum, allemaal veel dure spullen!
* Tijd voor je vrienden --> Als je geen relatie hebt, heb je meer tijd voor je vrienden. Onthoud de spreuk maar: Vriendjes zijn voor even, vriendinnen voor het leven! 
Vriendschap is een stuk belangrijker dat een relatie. We zijn nog jong mensen, we hebben nog alle tijd!
* Geen stomme cadeautjes --> Je hoort het soms wel eens, dat jongens geen goede smaak hebben en een cadeautje kopen voor hun vriendin wat totaal niet naar haar smaak is. Ze vindt het gebaar lief, maar denkt ondertussen: "Wat moet ik hiermee?" Jij hoeft je stomme cadeautjes na afloop niet weg te werken en zij wel.



Tips voor een eenzame Valentijn

Vergeet niet dat Valentijnsdag niet alleen draait om hebt hebben van een liefje. Als je het een lastige dag vindt, omdat je geen relatie hebt, onderneem dan actie. Blijf er niet alleen mee zitten en ga veel leuke dingen doen. Vergeet al die stomme relaties, vaak zorgen ze toch alleen maar voor problemen. Kijk om je een en kijk naar wat je wel hebt!

* Iets leuks doen met je moeder of vader --> Dit is de perfecte dag om iets leuks te doen met je moeder of vader. Als het goed is houdt je van hen ook heel erg veel en kun je een leuk dagje plannen. Ga samen uiteten of doe een workshop van iets waar jullie allebei interesse in hebben! Dat kan heel erg leuk uitpakken en je vergeet alle eenzaamheid!
* Verwen je vriendinnen --> Zijn jouw vriendinnen net zo single als jij? Spreek met elkaar af dat jullie elkaar gaan verwennen! Koop een leuk cadeautje voor elkaar of houd gezellig een beautyavondje vol met maskertjes, zoetigheid en leuke, romantische films! Wedden dat jij alweer vergeet dat het Valentijnsdag is en dat je beseft dat een vriendje hebben niet alles is in het leven. 
* Bak iets lekkers --> Typisch iets voor Valentijnsdag. Iets lekkers maken dat recht vanuit het hart komt. Cake, koekjes, taart, pudding of misschien wel een vijfgangenmenu. Maak het zo gek als je zelf maar wilt. Koken is ook een goede remedie tegen eenzaamheid of een gebroken hart en je maakt jezelf, maar misschien ook andere mensen, blij met jouw kookkunsten als je het een beetje goed kunt!

* Draai geen liefdesliedjes --> Dat kan soms nog wel eens lastig zijn, aangezien 90% van de muziek altijd over liefde gaan, maar dit kan juist je eenzaamheid verergeren, omdat er hele lovestory's in een song worden gezongen en verhaald. Kies voor liedjes die gaan over bijvoorbeeld lui zijn, iemand haten, kritieken op de maatschappij, het leven, een vrolijke dag of over feesten. Vermijd het onderwerp liefde!
* Gun jezelf de lekkerste chocolade die er is --> Niemand koopt op Valentijnsdag chocolade voor jou? Dan besluit je om het voor jezelf te kopen. Zeg dan heel lief tegen jezelf: "Alsjeblieft lieve ik, voor jou! Omdat ik zoveel van je hou en ik heel mijn leven bij je blijf. Je verdient dit." 
Je gaat jezelf er echt door beter voelen, ik spreek uit ervaring!

Meggie op Valentijnsdag 

Mijn eigen Valentijnsdag ziet er best wel leuk uit! In de ochtend kan ik lekker uitslapen, omdat ik pas om tien over twaalf in de middag naar school moet. Ik heb maar drie lesuren en daarna mag ik weer naar huis. In de avond heb ik een filmavond samen met mijn vrienden, waar ik ook echt super veel zin in heb! Mijn vrienden willen graag een horrorfilms kijken, maar omdat het Valentijnsdag is moet er wel een beetje romantiek in. Romantische horrorfilms. Ik heb geen idee of ze bestaan, maar we zullen zien! Daarnaast is er besloten dat we allemaal iets roods aantrekken, tenminste, dat is de bedoeling of het daadwerkelijk gedaan wordt weet ik niet. In elk geval heb ik er heel erg veel zin in! Ik krijg in elk geval geen cadeautjes en ik ga ook niets geven. Een van mijn beste vrienden grapt wel steeds dat hij me iets gaat geven, maar hij weet dat ik liever op een andere dag verrast wordt als ik niet weet dat er een verrassing aankomt. Dat is gewoon veel meer speciaal naar mijn idee. 

Op voorgaande Valentijnsdagen heb ik zelf twee keer in mijn leven op Valentijnsdag een kaartje mogen ontvangen. Eentje was van mijn ex en eentje was van een speciaal persoon die een speciaal plekje in mijn hart heeft, maar er helaas niet meer is. Het is altijd leuk om een kaartje te krijgen op zo'n dag. Verder heb ik naar heb beide ook een kaartje gestuurd, maar was er nog iemand aan wie ik een kaart stuurde. Op mijn zestiende vond ik een gozer leuk die in een groentekraam werkte en ik heb hem een kaartje gegeven. Dit pakte niet goed uit, want hij regelde een date voor ons en toen ik aankwam zei hij dat het eigenlijk een grapje was. Dat was niet echt een hele leuke ervaring, sindsdien ben ik er ook een beetje terughoudend in. Verder heb ik niet echt ervaringen met Valentijnsdag. Ik ben er van overtuigd dat het commercieel is en dat het een dag is voor mensen die op andere dagen niet durven te tonen hoeveel ze van iemand houden. Ik wil dit op iedere andere dag van het jaar doen. Om origineel te zijn en om te laten zien dat het echt anders kan!

Wat doe jij op Valentijnsdag? 



Reacties