Waar ik mij op verkeek bij het kopen van een huis

 Het kopen van een huis wordt soms ontzettend geromantiseerd. Heerlijk je eigen plekje, die je naar je eigen smaak kan vormen en inrichten. Hoe vaak ik al niet van mensen om mij heen heb gehoord dat het klussen in je eigen huisje zo bijzonder is en dat je ondanks alle stress en werkdruk ervan moet genieten. Natuurlijk is het gaaf om je eigen huis te hebben en hoort het nodige werk daar ook bij, maar er zijn ook zeker aspecten die mij van te voren niet verteld werden en die mij eigenlijk verrasten. Een huis hebben is niet alleen rozengeur en maneschijn. In dit artikel deel ik de dingen waar ik mij op verkeek toen ik huiseigenaar werd. 




De kosten die het met zich meebrengt naast de aanschaf van de woning

Een eigen woning is duur. Dat wist ik wel. Je moet het huis natuurlijk aanschaffen en ik heb daar veel eigen geld in gestoken. Maar pas toen ik offertes ging opvragen en rekeningen moest gaan betalen, besefte ik pas hoe duur het nu daadwerkelijk allemaal is. Ik ben niet gewend om zo veel geld uit te geven en voor mij was dat wel echt even wennen. Ik mag dan wel een goed betaalde baan hebben, maar het salaris dat eerst standaard naar mijn spaarrekening werd gestort, moest nu weloverwogen worden uitgegeven aan verplichtingen en aan keuzes die ik maakte rondom het huis. Ik had een beetje onderschat hoe veel kosten erbij komen kijken naast je vaste lasten. Het zat hem vooral in de éénmalige kosten (bijvoorbeeld voor personeel of de aanschaf van goederen) die ik veel minder hoog had ingeschat. Misschien wat naïef, maar ik wist ook totaal niet wat ik kon verwachten omdat ik zoiets als een huis kopen nog nooit heb gedaan. Je bent als huiseigenaar voor zo veel verantwoordelijk en alle kosten komen voor je eigen rekening. 



De intensiviteit van het reizen naar het huis, klussen en een fulltime baan

Mijn nieuwe woning staat niet in de woonplaats waar ik nu woon en is ongeveer een half uur rijden hier vandaag. Aan het begin dacht ik: dat doe ik wel even, maar voor een retour zit ik dus ruim een uur in de auto en daarnaast heb ik dan ook vaak een hele dag geklust in de woning. Dit doe ik allemaal in de weekenden en in mijn vakanties, aangezien ik ook gewoon een 40-urige baan heb. Aan het begin van de verbouwing deed ik het allemaal met verstand op nul, maar langzaam aan merkte ik dat het toch best wel zwaar was en dat ik soms te veel hooi op de vork nam. Ook vroeg ik aan het begin te weinig hulp en wilde ik zo veel mogelijk zelf doen. Onder het mom van: ik wil anderen niet lastigvallen, of: als je wilt dat het goed gebeurt, kun je het beter zelf doen. Heel eigenwijs. Uiteindelijk heb ik toch hulp gevraagd en ook personeel in handen genomen. Je moet ook niet alles zelf willen doen. 



Dat een bestaande woning eigenlijk altijd opgeknapt moet worden

Tijdens de bezichtiging van een woning wordt je als jonge, onervaren potentiële koper om de tuin geleid. Zo krijg je bij huizen die er wel aardig uit zien te horen dat onderhoud bijna niet nodig is, dat een huis instap klaar is en dat je veel kan oplossen met een likje verf. Ook worden natuurlijk minder mooie punten van het huis verdoezeld doordat de meubels van de verkoper zo gepositioneerd zijn, dat het totaal niet opvalt. Pas toen het huis helemaal leeg was, zag ik wat voor extra werk er allemaal bij kwam kijken. Trots zei ik tegen iedereen dat ik een huis had gekocht waar alleen een likje verf op de muren nodig was, aangezien er in 2019 een aantal renovatiewerkzaamheden hadden plaatsgevonden in de woning. Helaas heb ik mij daar op verkeken. Naast het schilderwerk moest ook de groepenkast worden vervangen, was er een gaslek, was de tuin in de maanden dat ik moest wachten op het huis helemaal verwilderd en bleek die nieuwe keuken die ik wilde toch niet zo simpel als dat ik dacht. Er is altijd wel opknap werk in een bestaande woning, zeker in een wat oudere woning zoals die van ons. Met alleen die likjes verf ben ik er niet gekomen. 



De twijfels bij het maken van keuzes en knopen doorhakken 

Ik kan soms een enorme twijfelaar zijn... Vooral als de keuze reuze is, kan ik helemaal verdwalen in opties en prijzen vergelijken, reviews lezen, nachten erover slapen, adviezen vragen en zo veel mogelijk inlezen. Over de keuze voor een wasmachine heb ik bijvoorbeeld een maand nagedacht, maar ook de verfkleuren voor de muren (welke tint blauw zal ik kiezen?), het ontwerpen van de keuken, het kopen van verlichting of het maken van mijn PAX kledingkast zijn met veel wikken en wegen gedaan. Dat ik niet goed kan kiezen, is voor mij geen vreemde eigenschap. Ik ga bij wijze van al twijfelen over een pot pindakaas die ik moet kiezen, laat staan bij grotere en duurdere aankopen. Bij een huis maak je constant keuzes. Soms vind ik dat wel lastig. Gelukkig is mijn vriend heel goed in het maken van keuzes en twijfelt hij een stuk minder lang dan ik. Hij helpt me daar ook enorm bij. Desondanks kan ik het mezelf soms moeilijk maken, omdat er nu eenmaal heel veel aanbod is op de markt en keuzes voor mij meteen heel definitief voelen en goed of fout kunnen zijn. 



Wat heb jij als lastig ervaren bij jouw koop- of huurhuis?


Reacties

  1. Het lijkt me niet niks om een koophuis te hebben. Zelf heb ik een huurwoning, maar ook daar ondervind ik soms stress van. Bijvoorbeeld van de huurbaas die opeens de prijs verhoogt en de verduurzamingswerkzaamheden die ze nu aan het uitvoeren zijn. Een koophuis lijkt mij nog stressvoller! Hoewel het op langere termijn natuurlijk een goede investering is en het ook allemaal waard is geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet het ook nog van ons huis hoe zwaar me dat tegenviel. We bleken lekkage te hebben, een verborgen gebrek dat de verkoper niet had vermeld. Net als jij hadden wij ook een nieuwe groepenkast nodig en aan de dakgoten moest renovatie worden gedaan. Dat hadden we op voorhand ook niet zo ingeschat, dus ik herken je frustraties.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede dingen om alvast rekening mee te houden, mocht ik ooit een huis kopen. Ik denk dat ik ook veel moeite zou hebben met het maken van keuzes. Net als jij bent ik daar meestal niet zo goed in en twijfel ik lang. Maar het lijkt mij ook wel heel fijn om een eigen plek te hebben!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!