Tips om meer water te drinken

Drinken is nooit mijn sterkste punt geweest. Ik vergat het vaak, dacht dat ik geen dorst had of ik had helemaal geen zin om iets te drinken. Zowel suikerrijke dranken als een glaasje water stonden mij eigenlijk altijd tegen. Begin 2018 ben ik zo veel mogelijk plantaardig gaan eten en daardoor merkte ik dat ik een wat moeilijkere stoelgang kreeg. Conclusie: ik dronk veel te weinig in verhouding met de vezels die ik binnen kreeg. Het roer moest om, ik moest meer gaan drinken om al die vezels vochtig te houden. Water (en thee) zijn voor mij de enige opties en de enige dingen die ik echt als drinken beschouw. Meer drinken was nodig, maar dat is een lastige opgave voor iemand die soms maar 1 glas op een hele dag dronk... Hoe heb ik dat gedaan? Bij deze deel ik een aantal tips die voor mij hebben geholpen om meer water te drinken. 




Koop een hele grote beker

Wat voor mij heel erg heeft geholpen is het aanschaffen van een erg grote beker. Eerst dronk ik altijd uit plastic flessen. Op een dag moest ik dan 4 flessen van 500ml drinken om aan 2 liter vocht te komen. Echter zijn al die flessen niet goed voor het milieu en vergat ik ook wel eens mijn flesje weer te vullen als deze leeg was. De oplossing was dus om een hele grote beker aan te schaffen. Bij Ikea kocht ik dit hele grote glas waar 65cl water in past voor slechts 2 euro. Echt, ik ben hier zo blij mee! Het is een glas ter grootte van mijn hoofd, haha! Zo hoef je voor een langere tijd geen water meer te halen als je druk bezig bent, maar heb je toch een enorm glas naast je staan. Je zou er zelfs ook nog thee in kunnen doen, aangezien het glas hitte bestendig is. 


Schaf een dopper of een andere fles aan die je onderweg kan meenemen

Als je een hele dag onderweg bent, kan het er soms wel eens bij inschieten om regelmatig wat te drinken. Daarom is het handig om een fles mee te nemen waar je uit kunt drinken en die je kunt bijvullen. Een dopper is dan een hele goede uitkomst, maar ook een andere fles is prima. Mocht je liever mineraalwater drinken, dan kun je ook gewoon 2 flesjes van 500ml meenemen, zodat je in elk geval genoeg water bij hebt voor een langere periode. Ik gooi ook altijd standaard een fles water in mijn tas, zodat ik onderweg niet uitdroog. Investeer dan ook meteen in een fles die jij mooi vindt, zodat het nog aantrekkelijker is om eruit te drinken en hij meer opvalt in je tas!


Drink standaard een glas water als je 's ochtends opstaat 

Na een lange nacht zonder vocht, is het van belang dat je 's ochtends je vochtgehalte weer op peil krijgt. Dit is voor mij pas een recente ontwikkeling, maar sinds kort drink ik dus elke dag als ik opsta even een glas water, zodat ik weer wat vocht binnen krijg. Dit drink ik niet uit mijn 65cl glas, dat vind ik net iets te veel op een lege maag, maar een normaal glas is prima voor mij. Bij mijn ontbijt drink ik ook nog eens een kop thee, zo heb ik toch al twee glazen vocht binnen. Het was voor mij lastig om hier erg in te houden, maar wat voor mij werkte was terwijl ik stond te wachten tot mijn havermoutpapje kookt, het water op te drinken. Dan sta ik meestal 'te niksen' en is er tijd om dat te doen. Kijk wat voor jou werkt. Misschien helpt het voor jou om een grote beker klaar te zetten naast de wasbak, zodat je die kunt vullen als je 's ochtends voor de spiegel staat. 


Drink standaard na het sporten een groot glas water 

Ook tijdens en na het sporten is het belangrijk om veel te drinken. Door het zweet verlies je aardig wat vocht. Voor de sporters onder ons kan het dus helpen om een grote fles mee te nemen naar de sportschool en als je thuis sport, kun je gewoon het grote glas vullen en deze dichtbij je neerzetten. Zodra je klaar bent met je work-out loop je naar je glas of fles water toe en drink je die rustig leeg. Zo kun je meteen even bijkomen van het sporten en haal je je vochtgehalte weer wat omhoog. Voor mij helpt het om na mijn yoga workouts rustig op mijn mat nog wat te drinken. 



Maak je water lekkerder

Sommige mensen geven aan dat zij geen water lusten, wat ik eigenlijk best gek vindt, aangezien water neutraal van smaak is. Misschien is dat juist hetgeen waarom sommigen het niet lusten, daarom kun je het water wat lekkerder maken door smaak toe te voegen. Dit kun je doen door wat citroenschijfjes of muntblaadjes aan je water toe te voegen, maar je hebt ook theezakjes die je kunt gebruiken in koud water. Zo heeft Lipton een Cold Infuse thee ontwikkeld die je makkelijk kunt meenemen en in je fles van 500ml kunt stoppen. Zo geef je net een lekkerder smaakje aan je water. Er zitten overigens geen calorieën of toegevoegde suikers in (no spon!).


Hou bij hoe veel water je drinkt

Als je de bovenstaande tips toch echt lastig vind om toe te passen, kun je er ook voor kiezen om bij te houden hoe veel je op een dag drinkt. Hier heb je speciale apps voor, maar je kunt het ook ergens in een boekje opschrijven als je dat prettiger vindt. Ik heb dit ook geprobeerd, maar voor mij werkte dit juist averechts. Ik vergat het bij te houden en op te schrijven, dus vergat ik ook om te drinken. Maar voor anderen kan het wel helpen om via een app een signaal te krijgen om meer te drinken en om concreet te zien hoe veel je drinkt op een dag. Dat kan soms best een eyeopener zijn als je ziet dat je op een dag slechts één glaasje water hebt gedronken. 




Drink op vaste tijden

Wat voor mij een hele goede houvast is, is om op vaste tijden wat te drinken. Ik eet meestal op vaste tijden (Ontbijt om 7:30, lunch om 13:00 en avondeten om 18:30), dus voor drinken hanteer ik dat ik minstens 1 groot glas gedronken moet hebben tussen 7:30 en 13:00 en minstens 2 tussen 13:00 en 18:30. Tussen de maaltijden door drinken, is voor mij concreet en dat zorgt ervoor dat ik het sneller doe, aangezien ik weet wanneer het moment is en hoe veel ik dan precies moet drinken. Bij de maaltijden drink ik meestal thee, dus dan heb ik via die weg ook nog eens vocht binnen. Natuurlijk kan ik mij daar niet elke dag aan houden. Niet elke dag is hetzelfde, maar deze manier is wel de rode draad in mijn dagelijkse leven als ik geen bijzonderheden heb en het een gewone, routinematige dag is. Probeer voor jezelf die doelen te stellen en je glazen water in te plannen, zodat je zeker weet dat je gaat drinken. Zet desnoods een aantal wekkers in je telefoon die je eraan herinneren dat het tijd is om te drinken. Dan kun je meteen even een korte pauze nemen van je studie of van je werkzaamheden!


Heb jij nog goede tips om meer water te drinken?


Reacties

  1. Ik drink ook echt veel te weinig water. Net als jij had drink ik soms ook maar 1 glas op een dag. Frisdrank gaat er dan wel weer makkelijker in... Ik wil er ook op letten meer water te drinken, want dat is wel zo gezond. Ik zit er door jouw blog ook meteen aan te denken om nu eindelijk eens een dopper aan te schaffen. Dat wil ik al tijden, maar het komt er steeds niet van. Zo toch maar even bol.com openen! En ook die tip van dat grote glas van Ikea vind ik een handig. Is dat het glas op de foto? Die is inderdaad erg groot! Misschien dat ik die dan ook maar bestel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lydia, wat fijn dat mijn blog een inspiratie voor je is. Ik zou je zeker aanraden om een dopper of groot glas aan te schaffen. Dat glas op de foto komt inderdaad van de Ikea, lekker groot he? Volgens mij zijn ze volop verkrijgbaar, dus ik zou zeker even kijken!

      Verwijderen
  2. Handige tips. Ook als ik thuiswerk zet ik altijd een dopper naast me neer. Die drink ik 's ochtends leeg, en 's middags nog een keer. Zodat ik in ieder geval tussen al het andere drinken (thee, zuivel) ook genoeg drink.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijne tips! Vooral die van dat glas en de dopper kunnen al helpen, maar ook leren om op vaste tijden te drinken is ook wel goed! Ik vind zelf ook dat ik te weinig drink en deze tips zijn vet handig! Bedankt!

    Groetjes,
    Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat zijn echt heel handige tips zeg. Ik heb ook een beker van IKEA, de bierpul. Ik vind een oor eraan wel handig. Bij het kopen van een fles is er eerst aan ruiken wel een goed idee, veel flessen hebben een chemische plasticlucht bij zich en dat kan toch niet goed voor je zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten