Zelfkennis: 10 vragen die helpen om dit te vergroten

Afgelopen week heb ik het boek iHappiness van Max Strom gelezen. Dit boek gaat over het feit dat de mensheid steeds meer digitaal verbonden is, dat men soms vergeet dat we ook nog een echt leven hebben. Max Strom pleit voor een zinvol gebruik van alle digitale mogelijkheden in dit boek, informeert de lezer over de oorzaken en gevolgen van het vele scherm- en sociale media gebruik en helpt de lezer zelfkennis te ontwikkelen om bewuster om te gaan met digitale middelen en alle emoties die erbij komen kijken. Zo gaat hij bijvoorbeeld in op het verband van social media met depressies, verslavingen en geluk. In het boek legt hij de lezer een aantal vragen en opdrachten voor die je kunt uitvoeren. Zelf was ik onder de indruk van een vragenlijst die Strom heeft ontwikkeld. Deze hoort je zelfkennis te vergroten en leert je wat je het allerbelangrijkste vindt in je leven. Het leek me leuk om deze vragen te beantwoorden op mijn blog.






Wat heb je nodig?

De oefening die Strom gemaakt heeft noemt hij ook wel: "het boek van je leven".
Dit heeft hij zo genoemd, omdat de vragen die hij aan de lezer stelt erop gericht zijn om hem te laten beseffen wat het meest belangrijk en waardevol is in zijn leven. Er zijn geen juiste antwoorden bij deze opdracht. Om de opdracht goed te vervullen, raadt de schrijver je het volgende aan:
  • Pak er schrijfbenodigdheden bij
  • Zorg voor een rustige plek waar je alleen bent
  • Neem een uur de tijd
  • Stel dit uur in op een klok of je telefoonstopwatch 
  • Zorg ervoor dat je niet gestoord wordt. Leg je smartphone buiten bereik en op stil, zorg ervoor dat huisgenoten je niet afleiden. 
Wanneer je dit voor elkaar hebt, kun je de oefening beginnen. Neem voor elke vraag ongeveer 5 minuten de tijd en denk rustig na. 



De vragen met toelichting van Strom

De vragen die Strom gesteld heeft in zijn boek, zal ik hier beantwoorden. Bij elke vraag staat er een korte toelichting van Strom. Deze zal ik ook in deze blog zetten. Mocht je de vragen ook gaan invullen, dan geeft het voor jou wat meer context om te begrijpen naar welk soort antwoord er gezocht wordt.

1. Hoe definieer jij geluk?
Toelichting van de schrijver:  Weet je dit wel echt? Wat maakt jou gelukkig op je twintigste? Wat maakt jou gelukkig op je veertigste? Geluk verandert elke tien jaar. Hoe kun je verwachten geluk te vinden als je niet zeker weet wat het is? Om zelf gelukkig te worden, moet je een heldere definitie formuleren over wat geluk voor jou betekent. Wat geeft jou vreugde en vervulling? Schrijf op hoe je dit definieert.

Mijn antwoord: Voor mij betekent geluk me zorgeloos en tevreden voelen, waarbij er sprake is van acceptatie. Dit zijn best wel brede begrippen die ik kort even toelicht. 
  • Zorgeloos: er is rust in mijn hoofd. Ik maak me niet druk, ervaar geen stress en ik pieker niet constant over het heden, verleden of de toekomst. Er is op het moment dat ik zorgeloos ben geen verdriet, paniek, angst of woede. Er zijn dan alleen maar positieve emoties aanwezig, zoals rust, plezier, vrolijkheid en verliefdheid. 
  • Tevreden: ik ben content met hoe de situatie is. Misschien zit daar zelfs een stukje trots in. Ik vind dat tevredenheid heel erg samen hangt met zorgeloosheid en acceptatie. 
  • Acceptatie: daarmee bedoel ik dat ik de dingen accepteer zoals ze zijn. Ik heb mij erbij neergelegd dat iets positief of negatief is. Daarbij besteed ik ook geen aandacht aan bepaalde zaken. Ik heb ze geaccepteerd. 


2. Wie is de meest blije volwassene die je kent? 
Toelichting van de schrijver: Je hoeft deze man of vrouw niet goed te kennen, maar het moet wel een levend mens zijn. Het zou je moeder kunnen zijn of iemand uit een café die jouw koffie maakt. Het kan iedereen zijn (geen kind, het moet wel een volwassene zijn). Stel vast wie de meest blije volwassene is die jij kent en schrijf enkele manieren op waarop hij of zij die vreugde tot uitdrukking brengt.

Mijn antwoord:  Na lang nadenken, kwam ik eigenlijk uit op twee personen. De een ken ik persoonlijk erg goed en de ander ken ik niet persoonlijk, maar ik weet wel wie het is. 
De eerste persoon aan wie ik moest denken is mijn vriend Luuk. Luuk is iemand die heel positief en optimistisch in het leven staat. Natuurlijk kent hij ook teleurstellingen en tegenslag, maar de manier waarop hij daarmee omgaat vind ik heel bewonderenswaardig.  Hij heeft altijd een lach op zijn gezicht, ziet overal het positieve van in, blijft altijd kalm in lastige situaties en hij klaagt bijna nooit. Altijd doorgaan en niet lullen, maar poetsen. Dat vind ik heel mooi om te zien.

De tweede blije persoon ken ik dus niet persoonlijk. Dit is Sanny Verhoeven. Zij heeft een YouTube kanaal over geluk en zij lijkt mij oprecht een heel blij en positief persoon die altijd blij is. Dit uit zij door altijd enthousiast te zijn in wat ze doen, mensen te helpen met geluk en zelfreflectie en door anderen te inspireren om ook op zoek te gaan nar blijheid en geluk. Ik kan natuurlijk niet beoordelen of dit allemaal altijd even oprecht is. Dat weet je nooit met social media, maar wat zij uitstraalt is in mijn ogen gewoon alleen maar blijheid. 


3. Wat was tot nu toe de gelukkigste periode in je leven? 
Toelichting van de schrijver: Waarom was dat zo? Het kan een periode van jaren geleden zijn of de tijd waar je nu in bent. Stel vast wat de gelukkigste periode uit je leven is tot nu toe en schrijf de bijzonderheden op waarom dat zo was. 


Mijn antwoord:  De gelukkigste periode in mijn leven is nu eigenlijk. Ik ben momenteel zeer tevreden met wie ik ben, wat ik bereikt heb, wat er in het vooruitzicht ligt. Langzaam maar zeker accepteer ik mijn lichaam, mijn onzekerheden, maar ook mijn sterktes. Ik heb een hele lieve vriend, hele goede vriendinnen en een goede band met mijn gezin. Op mijn studie gaat het lekker, ik ben daar bijna klaar mee. Tweeëntwintig is een hele fijne leeftijd. Ik ben zelfstandig. Ik kan voor mezelf zorgen. Wat andere mensen van mij denken, boeit me niet meer zo. De wereld ligt momenteel voor me open, kansen liggen voor het oprapen en dat biedt mij ook rust en trots. Wat ik hier vertel, sluit ook wel aan op hoe ik geluk definieer. Dat is momenteel het geval. Ik had ook een periode kunnen noemen uit mijn kindertijd, maar dat heeft ook nadelen. Als volwassene heb je veel meer zorgen en verantwoordelijkheden die je als kind niet hebt. Als kind ben je zorgeloos, maar kun je niet goed voor jezelf zorgen of voor jezelf denken. Je bent nog niet goed ontwikkeld. Dat gevoel heb ik nu wel. Dus al met al ben ik nu in de (tot nu toe) gelukkigste periode van mijn leven. 



4. Wie zijn je echte vrienden?
Toelichting van de schrijver: Hiermee worden geen vrienden van Facebook bedoeld. Wie kun je om drie uur 's nachts bellen voor hulp in nood en zou geen seconde aarzelen om je te helpen? Voor wie zou jij om drie uur 's nachts je bed uit stappen? Onze echte vrienden zijn de mensen met wie we one meest kostbare uren delen, maar bij wie we ook troost vinden in donkere uren. Schrijf de namen van je echte vrienden op, met een korte toelichting erbij. 


Mijn antwoord:  Hier kan ik uitgebreid op antwoorden, zoals de schrijver van het boek graag zou willen. Echter heb ik vorige maand hier al een uitgebreide blog over geschreven en da vind ik al een antwoord genoeg. Graag verwijs ik je naar de blog: een ode aan mijn vriendinnen.



5. Als je het land uit zou moeten vluchten met alleen een middelgrote koffer, en je hebt dertig minuten de tijd om in te pakken, wat zou je dan meenemen? 
Toelichting van de schrijver: Je hoeft hierbij niets voor je kinderen of partner in te pakken. Zij krijgen ieder hun eigen koffer. Je hoeft je huisdier niet in je koffer te proppen, omdat deze gewoon meegaat. Je hoeft geen geld mee te nemen, dat is aanwezig naar waar je heen gaat, net als basisspullen (eten, kleding, warmte, verzorging etc). Het gaat hier om te bepalen wat je kostbaarste bezittingen zijn, zoals dierbare foto's, brieven, erfstukken, dingen van sentimentele waarden etc. 


Mijn antwoord:  Ik ben heel hard aan het nadenken wat ik zou meenemen... Want wat heb je allemaal nog nodig als de meest dierbare mensen (of dieren) in je leven mee zijn, je gewoon je basisbehoeften hebt en geld tot je beschikking hebt om dingen te kopen. Wat heb je dan nog nodig?
Hierbij een kort lijstje met dingen waar ik op kwam:
  • De haarpluk van mijn overleden hondje die ik in een doosje bewaar;
  • Mijn Harry Potter boeken, dat is mijn jeugd; 
  • Mijn Swarovski sieraden die ik van Luuk kreeg; 
  • Mijn herinneringendoos; 
  • Foto's van vroeger of waar ik leuke herinneringen aan heb

6. Wat is jouw ethische gedragscode?
Toelichting van de schrijver: Wees er bewust van dat er twee soorten ethische gedragsregels zijn: een serie die we gebruiken wanneer we ons rustig en kalm voelen en een andere wanneer we bang zijn of wanneer iemand ons beledigd heeft, De uitdaging is om tot één serie gedragsregels te komen. Schrijf speerpunten op en probeer je lijst je beperken tot tien of minder. Als je bijvoorbeeld eerlijkheid als regel zou opschrijven, voeg er dan nog enkele details aan toe over wat je daarmee bedoelt. 

Mijn antwoord:  Gedragscodes die ikzelf als belangrijk acht: 
  • Niet lullen, maar poetsen. Werk hard voor je dromen en doelen en draag je steentje bij. Vraag pas hulp nadat je iets zelf hebt uitgezocht of hebt geprobeerd; 
  • Zorg dat je een betrouwbaar persoon bent. Lieg en bedrieg de boel niet bij elkaar, wees transparant en kom je afspraken en beloftes na;
  • Wees lief voor dieren, ten alle tijden! Mishandel ze niet en behandel ze, zoals je andere mensen of jezelf ook zou behandelen;
  • Laat mensen in elkaars waarden. Je mag het soms niet eens zijn met iemand, maar zorg dat je dit op een respectvolle manier laat blijken. Kraak diegene dan ook niet af waar hij bij is. Als je je erover wilt uitlaten, doe dat dan als diegene je niet kan horen;
  • Verantwoordelijkheid, dus iedereen neemt zijn eigen verantwoordelijkheid in zijn of haar leven. Je moet niet afhankelijk zijn van andere mensen. Je mag uiteraard altijd hulp vragen, maar dat is iets anders dan wanneer je volledig afhankelijk van iemand bent. 


7. Als je zou weten dat je binnen vijftien minuten zou overlijden,waarvan zou je dan spijt hebben dat je dat in je leven niet hebt gezegd of gedaan? 
Toelichting van de schrijver: Schrijf geen handelingen op waar je spijt van hebt. De vraag gaat over de spijt die je hebt van dingen die je niet gedaan of gezegd hebt. Bijvoorbeeld: 'Ik zou willen dat ik had gezegd dat ik van hem hield.'


Mijn antwoord:  Zoveel dingen... Ik ben ook veel te jong om te sterven en dat kan gewoon echt niet. Hier kan ik echt een hele waslijst aan dingen bedenken. Dat zijn dan vooral dingen die ik niet gedaan heb in mijn leven. Eigenlijk zeg ik altijd wel alles wat ik wil zeggen, want ik neem niet snel een blad voor de mond. Ik zou spijt hebben dat ik niet, zoals vele leeftijdsgenoten wel doen, gereisd heb om de wereld te zien. Ik zou er spijt van hebben dat ik niet eerder ben gaan samenwonen met Luuk, omdat ik zo nodig tot later wilde wachten. Onder het mom van: "als we geld en betaald werk hebben". Ik zou balen dat het me nog niet gelukt is om een volledige vegetariër te worden of dat ik mijn moeder niet mee uit eten of op reis heb kunnen nemen van mijn eerste salaris. Oh en ik zou er enorm veel spijt van hebben dat ik niet ben begonnen met stijldanslessen. Dit wil ik zo graag leren en dan kan het niet meer.  


8. Wat moet je doen om je communicatievaardigheden te verbeteren, zodat er minder conflict en meer begrip is in je relaties? 
Toelichting van de schrijver: Iedereen schiet wel ergens te kort in zijn of haar communicatie. Misschien ben je te onduidelijk in een gesprek. Misschien verwacht je van anderen dat ze weten wat je nodig hebt zonder dat je daar om vraagt. Wat zijn je zwakke punten in je communicatie? Wat heb je nodig om je communicatieve vaardigheden te verbeteren, zodat er minder conflicten zijn en meer begrip is in een relatie? 

Mijn antwoord:  Minder direct en stellig zijn. In een professionele situatie kan ik heel goed een prettig gesprek voeren, maar zodra ik met mijn gezin of vrienden ben, is alles wat ik zeg een stuk minder genuanceerd en kan ik soms best hard zijn in een gesprek. Ik zeg vaak wat ik denk, op een niet heel tactvolle manier en kraak een ander dan ook sneller af als ik het niet eens ben met zijn argumenten. Het meest vreemde vind ik dan nog dat ik me op mijn werk wel kan gedragen, maar bij mensen die ik goed ken en waar ik om geef dat dan niet kan. Ik denk dat er minder conflicten zouden zijn, als ik minder bot en direct reageer, maar bepaalde zaken wat meer relativeer en oppak zoals ik dat op mijn werk ook zou doen. 


9. Wat is je roeping in dit leven?
Toelichting van de schrijver: Niet per se je beroep, maar waarom ben je hier op deze aarde? Het grote perspectief. Sommigen van ons hebben het geluk dat hun misse en beroep dezelfde zijn, maar veel mensen hebben dat niet.

Mijn antwoord:  Lastig, want ik wil niet direct mijn beroep erbij betrekken. Vaak heb je de neiging om dat wel te doen, omdat dit is waar je meer dan de helft van je leven mee bezig bent. Ik denk dat mijn roeping is om van dieren te houden en ze liefde te geven, aangezien ik elke week veel met dieren te maken heb en ze vrijwillig opzoek om te knuffelen, bekijken of te voeren. Een andere roeping is misschien om mensen te helpen met mijn blog, door mijn verhalen te delen, tips en adviezen te geven en mijn eigen ervaring te verkondigen, zodat anderen er iets van leren, plezier uithalen of geïnspireerd raken. Ik weet het niet goed. Misschien heb ik mijn roeping nog niet gevonden, maar ik denk dat het zoiets is. 


10. Hoe belemmer jij jezelf bij het uitvoeren van je levensopdracht? 
Toelichting van de schrijver: Laat zien hoe je innerlijke terrorist je levensopdracht belemmert. Schrijf een paar van zijn tactieken op, waar je steeds opnieuw tegenaan loopt. 


Mijn antwoord:  Mijn innerlijke terrorist heet perfectionisme. Dat is iets wat al mijn hele leven bij mij hoort en wat mij zowel vooruit helpt als tegenwerkt. Perfectionisme geeft in de negatieve zin mij vaak het gevoel dat ik iets niet goed of niet goed genoeg doe. Ik ben te lui, want ik was afgeleid tijdens mijn werk. Ik ben te dik, want ik heb een stuk chocolade gegeten. Ik heb niet hard genoeg geleerd, want ik heb maar een 7,5 gehaald voor mijn tentamen. Ik ben niet sterk genoeg, want ik huilde net en iedereen kon het zien. Dat zijn allemaal voorbeelden wanneer de perfectionist in mij me naar beneden haalt en ervoor zorgt dat er hele discussies in mijn hoofd ontstaan waar ik onzeker van word.


Wat heb ik hier aan gehad? 

Deze vragen geven mij een goed overzicht van wat ik belangrijk vind in het leven, maar vertellen mij ook wat meer over wie ik ben en waar ik voor sta. Deze vragen hebben mij geholpen om mijn zelfkennis te vergroten en zo ook weer aan de slag te gaan met mijn persoonlijke groei. Ik wil mij als mens blijven ontwikkelen. Niet alleen op zakelijk gebied, maar ook op persoonlijk vlak. Daarbij kunnen dit soort lastige vragen enorm helpen. 

Tot slot raad ik je dit boek van Strom ten zeerste aan. Het is een erg goed boek en het kan je helpen om je persoonlijk te ontwikkelen. In het boek staat nog veel meer interessante informatie en ook staan er nog een aantal opdrachten in die je kunnen uitdagen om je zelfkennis te vergroten en te versterken. Neem ook zeker de vragen over en neem de tijd om deze in te vullen. Je zult merken dat je door deze vragen heel wat dingen over jezelf te weten komt, omdat de vragen best confronterend en diep kunnen zijn. Omarm het, wees open en eerlijk en help jezelf een stap verder in je persoonlijke groei!

Mocht je interesse in dit boek hebben. Ik heb deze uit de bibliotheek van mijn school geleend. Hij is ook terug te vinden als e-book op Google Books. Mocht je het boek liever op papier willen lezen, dan kun je het kopen bij bol.com voor 20 euro.


Ga jij deze vragen ook beantwoorden? 



Reacties

  1. Wat een diepe vragen! Heel stoer dat je daar ook zo open en eerlijk antwoord op durft te geven in je blog. Ik ga ze ook eens een keer invullen als ik in de trein zit ofzo, want het zijn echt hele sterke vragen om eens aan jezelf voor te leggen. Heel interessant. Bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. interessant dit artikel. ik hou ook wel van die zelfhulp boeken en ben ook nieuwsgierig geworden naar dit boek. sowieso vind ik dat we tegenwoordig allemaal te veel op de smartphone kijken... ik ga het via google lezne. leuke antwoorden trouwens!

    xoxo djolie

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!