Het museum van Volkenkunde

Met Pasen ben ik samen met mijn vriend Luuk naar het museum van Volkenkunde geweest in de stad waar ik studeer, namelijk Leiden. Als Leidse studenten mochten wij hier gratis in om dit museum eens te bekijken. Er was een tentoonstelling over Japan, maar ook hun standaard collectie was te zien. Ik neem jullie mee naar het museum en wellicht inspireer ik je om ook eens een kijkje te gaan nemen!


Bezoek aan het museum van Volkenkunde

De naam zegt het eigenlijk al, in dit museum zie en leer je allerlei informatie over verschillende volken over de hele wereld. Het museum staat in Leiden en is ook heel makkelijk te bereiken vanaf het station. Het is slechts 5 minuten lopen. Het is een enorm gebouw in een drukke straat van Leiden, je kan het niet missen!
De entree voor studenten van de Universiteit Leiden en Hogeschool Leiden (waar ik studeer) is gratis. Studenten uit andere steden betalen 6 euro voor de entree, net zoveel als wanneer je onder de 18 jaar oud bent. Mocht je geen student zijn, dan kost het 14 euro. Allemaal wel redelijke prijzen, want het is het geld wel waard!


Vaste collectie

Het museum is verdeeld in verschillende ruimtes die landen moeten voorstellen. De vaste collectie bevat spullen, kledij en voorwerpen die met een bepaald werelddeel te maken hebben. Deze werelddelen zijn: Amerika, Japan, China, Azië, Indonesië, Afrika, Oceanië en het poolgebied. Niet van alles heb ik foto's gemaakt, maar wel van een aantal ruimtes die ik heb bezocht. 

Wij begonnen eigenlijk in Indonesië en daar stonden beelden van verschillende goden, omdat ze daar gedeeltelijk hindoeïstisch zijn. Dat vond ik leuk om te zien, omdat ik vroeger op de middelbare school bij godsdienst hier het meeste interesse in had en ik ook nog veel namen van goden had onthouden. Ik wist dus bij veel beelden welke naam daarbij hoorde en dat vond ik best knap van mezelf! Verder was er ook de Boeddha te zien, wat weer voortkomt uit het boeddhisme. Er stonden ook hele mooie boeddha beelden, met een lap tekst aan informatie. Als je dat interessant vindt of je wilt er meer over weten, dan moet je daar zeker eens langslopen. Ik heb in elk geval weer nieuwe dingen bijgeleerd!

In het gedeelte van China was vooral veel goud te zien, maar ook veel bordjes en zwaarden. Ik vond het beeld op de foto wel mooi. Van dichtbij is dit eigenlijk een soort trap. De meest belangrijkste persoon staat bovenaan en de minst belangrijke persoon staat onderaan. Het is een soort rangorde die er vroeger in China gehanteerd werd.

Om nog even in Azië te blijven hangen, dit soort dingetjes als torens, potjes, vazen en borden, maar ook hele mooie maskers waren veel te zien. In het eerste opzicht lijkt dat saai, maar hoe meer je van dit soort dingen ziet, hoe meer je het ook gaat vergelijken met andere culturen, die ook weer borden en vazen hebben. Ook staat er op de informatieborden wat bepaalde gewoontes zijn van deze cultuur en dat is ook wel interessant. Het fascineert me dat er zo veel verschillende volken op de wereld bestaan die allemaal een andere leefwijze, cultuur en normen en waarden hebben!

Hier zie je een opstelling van de Maya's in Amerika. Echte voorwerpen worden op dit gebied tentoongesteld die door de Maya's gebruikt werden en die gevonden zijn door archeologen. De Maya's hadden weer een heel andere manier van leven dan de mensen in Azië. Er stonden andere wapens, andere potjes en vaasjes, maar ook andere klederdracht en bootjes van heel ander soort materiaal. In Azië is men meer extravagant, terwijl het in Amerika heel vroeger juist erg basic was. Bizar dat dat zo ver uiteen ligt. Wederom interessant om te bekijken.

Skeletten! Ik weet niet precies meer waarvoor die stonden, maar ze stonden in het gedeelte van Afrika en volgens mij waren deze skeletten om boze geesten weg te jagen. De skeletten beelden realiteit uit, door kleding te dragen, een beroep uit te beelden of een instrument te bespelen. Dit was om de doden te eren. Dat gebeurt blijkbaar in Afrika, een beetje gek! Maar ook hier merk je weer dat je dus met een heel ander soort cultuur te maken hebt. 

Er was ook een gedeelte met mode. Dit is hedendaagse mode, die speciaal ontworpen is in Europa. Dus buiten oudheden zie je ook wel meer moderne spullen voorbij komen. Deze outfits vond ik nu niet bepaald mooi, maar mode is per definitie ook niet meteen mooi. 

In het gedeelte van het poolgebied lag deze lieve zeehond. Natuurlijk was deze wel nep, maar er omheen stonde allerlei Eskimo spullen. Tot op heden bestaan er nog Eskimo's en sommige mensen leven gewoon in gebieden waar het wel -50 graden kan worden. Onvoorstelbaar. Ik heb bij deze collectie veel bontjassen gezien, maar ook wapens waarmee gevist wordt en bootjes waarin ze op zee varen. Ook dit is niet nagemaakt, het is allemaal door archeologen gevonden, met exacte jaartallen erbij. Heel bijzonder om te zien dat het echt bestaan heeft! 
Hier waren onder andere wat Eskimo spullen!


Tentoonstelling Japan

Sinds deze maand is er ook een tijdelijke tentoonstelling over Japan. Dit is een tentoonstelling met iconische voorwerpen en beelden uit Japan, maar buiten dat is het ook heel interactief. Er zijn quizvragen die je aan machines kunt beantwoorden (je hoeft alleen je entreekaartje te scannen en dan ben je ingelogd in de machine), er zijn games die je kunt spelen en Animé boeken die je daar echt op je gemakje kunt gaan lezen. 
Een beeld van Hello Kitty stond tentoongesteld, omdat dit typisch Japans is. Hello Kitty is in Japan ontstaan en het is nog steeds heel succesvol. 

Ook waren er spullen van het Japanse bedrijf Nintendo te zien. Hier zie je Link (van de Legend of Zelda). Mijn grote held! Ik speel heel graag de spellen van Zelda en Link is altijd de hoofdpersoon, ook al heet het spel Zelda. Ik werd ook best wel blij toen ik dit beeld op de tentoonstelling zag staan, super leuk.

Buiten dat stonden er nog meer dingen van Nintendo, zoals Mario en Luigi. Maar ook Animé was hier opgesteld. Ik ben totaal niet thuis in Animé en ik kom ook niet verder dan Pokémon (wat trouwens de afkorting is van Pocket Monsters, ja dat heb ik op de tentoonstelling geleerd!) kom ik niet in die series, maar voor liefhebbers is dit heel erg leuk om te gaan bekijken. 

Er was ook een knalroze kamer in de tentoonstelling in het thema Kawaii (wat schattig betekent). Misschien ken je het wel, Japanse meisjes die volwassen zijn, maar zich nog steeds voordoen als kinderen en zich verzetten tegen het volwassen worden. Er stonden daar allerlei 'Kawaii' spullen, zoals Hello Kitty hakken, knuffels, poppetjes, speelgoed en konijnen. Je kon zelfs op de foto met een super roze Kawaii achtergrond. 

En mocht je nu graag Japanse of Engels Animé strips of verhalen willen lezen, dat kan ook gewoon op de tentoonstelling. Op de foto hierboven zie je een boekenkast (die trouwens nog veel groter is dan je hier ziet), waar je gewoon boeken uit kunt pakken die je mag gaan lezen. Er staan tafels en stoelen waar je rustig aan kunt gaan zitten om die boeken te bekijken. Ze hebben een mannenboekenkast en een vrouwenboekenkast, met allerlei genres. Van romantiek tot actie en van horror tot erotiek. Ja, serieus, ik  heb ook hele gore (manga?) boekjes voorbij zien komen... Fun fact: wist je dat deze boeken allemaal van achter naar voor gelezen worden. Het verhaal begint op de achterkant en je eindigt op de voorkant, heel gek was dat! Ik heb ook niet serieus zo'n boek gelezen hoor, maar ik heb er wel door gebladerd.

Dit is Pepper de robot. Met deze robot stonden mensen op de tentoonstelling te dansen. Dat zag er heel leuk uit! Ik heb wat dingen gelezen over deze robot. In Japan worden steeds vaker robots ingezet om eenzaamheid te bestrijden. Deze robot voert interactie met mensen en kan ook verschillende opdrachten uitvoeren. Hij kan met je dansen, praten, spelletjes met je spelen en met je gaan wandelen. Heel apart zag dat eruit, maar over het algemeen zag Pepper er aardig uit en nog wel echt als een robot. Als hij er menselijk uit zou zien, zou ik mij pas zorgen gaan maken! Voor nu is het een grappig ding, dus mocht je met Pepper willen dansen, dan moet je echt naar deze tentoonstelling gaan!

Hier waren nog meer figuren uit Japan. Ik herken alleen prinses Zelda twee keer. De tweede van Links en de uiterste rechtse.
De tentoonstelling bevat nog veel meer dan deze dingen die ik je laat zien op de foto's. Het was gewoon te groot om van alles plaatjes te gaan schieten.


Eindoordeel 

Ik raad je echt aan om naar die museum te gaan. De entree is niet duur (helemaal niet voor Leidse studenten) en je bent er ruim 3 uur zoet, omdat het vrij groot is en er genoeg te zien, te leren, te doen en te lezen is. De tentoonstelling van Japan vond ik erg leuk, zeker omdat het ook erg interactief is en je quizzen kunt doen, foto's kunt nemen, kunt gaan lezen of een spel kan gaan spelen. Dat zijn hele leuke toevoegingen en het is ook nog eens educatief. De vaste tentoonstellingen vond ik ook erg gaaf om te zien. Je staat er gewoon niet bij stil hoe veel soorten mensen en volken er op deze wereld leefden of hebben geleefd en hoe anders dit is bij elk volk. Hier leer je echt over de verschillende volken, de een is wat interessanter dan de ander, maar dat hangt van jouw eigen interesse af. Het museum geeft ook veel informatie. Er is veel tekst, er staan een soort tablets voor extra informatie, maar ook op de muren staat veel informatie. Af en toe draait er in een zaal een film over een volk waar je naar kunt kijken en ook kun je af en toe een spelletje doen, wat het wat diverser maakt dan alleen kijken naar de tentoonstellingen. Na een dagje in het museum kun je ook het centrum van Leiden in, wat op vijf tot tien minuten loopafstand is van het museum. Je kan er dan meteen een dagje uit van maken. Verder zit er ook een mooi restaurant bij het museum. Wij hebben hier niets besteld, maar ik heb het wel gezien en het ziet er erg gezellig uit. Ik raad je echt aan om eens te gaan kijken, zeker nu de Japan tentoonstelling er is. Dat maakt je bezoek compleet.


Zou jij ook naar dit museum willen gaan of ben je al eens geweest?

Reacties

  1. wow ik moet ook naar die tentoonstelling over japan, lijkt mij echt super leuk. helemaal als het zo interactief is als dat jij zegt met spelletjes en boeken lezen. groot animéfan hierzo :-D
    alleen leiden is niet heel dichtbij ofzo, maar ik ben student, dus ik krijg korting! ik ga kijken of vriendinnen binnenkort mee willen gaan. thanks voor de tip!
    xoxo
    djolie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi!
    Ziet er uit als een heel leuk museum. Ik ben benieuwd geworden. Fijn dat studenten met korting erin mogen. Ik ga binnenkort als ik tijd heb hier maar eens een uitje naar plannen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!