Mijn eigen auto!

Ja ja! Het is zo ver. de dag is gekomen dat ik mijn eigen autootje heb. Ik trok het niet meer om heen en weer te reizen naar mijn stage en daarnaast was ik het ook zat om in die stomme stagebungalow te zitten, waar ik al over vertelde in dit filmpje. Het werd mij allemaal te veel. Reizen was heel vermoeiend en ook het op mezelf wonen in een vieze bungalow met huisgenoten deed mij niet zo heel veel goed. Vandaar de keuze om een auto te nemen. 






Stress

Van mijn stage, het reizen, mijn studie en het feit dat ik vanaf april huisgenoten zou krijgen, zorgde bij mij voor enorm veel stress. Ik werk van 9 tot 5 op mijn stage. De ene dag kon ik naar mijn bungalow lopen dat zich op het park bevindt. 's Avonds lekker op de bank neerploffen was er dan niet bij... De bank zat afschuwelijk, omdat hij van hout was met een aantal kussens. Daarnaast had ik het huis ook helemaal schoon te houden, moest ik koken en leren voor mijn tentamens. Wanneer ik na mijn stage niet naar de bungalow ging, kon ik af en toe met mijn stagebegeleider meereizen naar het station (40 minuten met de auto) en kon ik vervolgens nog eens 1 uur en 5 minuten in de trein gaan zitten naar mijn woonplaats.
Op de woensdag was het helemaal horror. Na een intensieve schooldag moest ik van Leiden helemaal naar Zeeland reizen, waar ik zo'n 4 uur over deed. Vervolgens moet je dan ook weer koken, leren en kun je niet lekker op de bank neerploffen wanneer je die lange reis eindelijk overleefd hebt. Daarnaast kon ik in het ov ook niet aan school werken, wat op de woensdag wel de bedoeling is, omdat ik te kort in de trein en metro zit en ik in de bus misselijk word wanneer ik lees. Shit happens. 

Toen ik het bericht kreeg dat er bij mij 5 huisgenoten kwamen die in de horeca stage zouden gaan lopen (en het huis is al zo klein. Er kunnen maximaal 3 mensen normaal leven), schoot ik helemaal in de stress. Dit wilde ik niet... Ik hou niet van veranderingen, ik hou niet van nieuwe mensen en al zeker niet van die luidruchtige stagiairs die  zuipen, feesten en waarbij alles lang leve de lol is. Ik werd er alleen al naar van als ik eraan dacht. Dit kon voor mij zo niet langer. Ik zou een andere oplossing gaan vinden. De stage die ik loop vind ik zelf wel hartstikke leuk en ik zou ook niet willen stoppen. Opgeven is sowieso nooit een optie vind ik, alleen je kunt je doel wel bereiken met andere middelen. Dat is waar ik naar op zoek ging en ik kwam tot de conclusie dat ik een auto wilde. Aangezien mijn studie en zorgverzekering door mijn ouders worden betaald en ik in verhouding met andere studenten relatief rijk ben, kan ik het mezelf wel veroorloven om een auto aan te schaffen. Maar hoe?



Lease of koop? 

Een hele tijd heb ik getwijfeld of ik een auto zou gaan kopen of een auto zou gaan leasen. Ik  heb hem immers maar voor maximaal 9 maanden nodig. Na contact gehad te hebben met verschillende leasedealers, bleek dat ik niet eens in aanmerking kan komen voor een leaseauto. Ik ben student, heb geen 'vast' inkomen en zou het daarom ook niet kunnen betalen. Leasen kan zowel zakelijk als particulier. Ik zou dan onder particulier vallen, maar dan moet je wel bepaalde dingen kunnen aantonen, zoals je salaris, hypotheek en aantal schade vrije jaren. Dat kan ik dus niet allemaal. Ik had ook het gevoel dat leasedealers mij totaal niet serieus namen, juist omdat ik student ben. Daarnaast kwam er ook nog eens bij dat je voor minstens 24 maanden moet leasen, waardoor je aan een lang contract vast zit. Zo lang heb ik hem nou ook weer niet nodig.
Je kunt er ook voor kiezen om een shortlease af te sluiten. Hier bepaal je zelf hoeveel maanden je gaat leasen. Dit is al mogelijk vanaf 1 maand en daarna is de auto ook maandelijks opzegbaar. Ik overwoog dat ook nog, maar een shortlease is veel duurder per maand (boven de 320 euro) dan een gewoon leasecontract van meer dan 2 jaar.

Dan misschien toch maar een auto kopen? Ik begon rond te kijken op marktplaats, dealers in tweedehandsauto's en een beetje rond te vragen op mijn school. Alleen zonder succes. Een auto kopen is nog veel duurder dan leasen. Je hebt het aanschaf bedrag en daarnaast moet je ook nog je maandelijkse lasten zoals wegenbelasting, benzine en verzekering betalen,  nog maar niet te spreken over de APK... Daarnaast vonden mijn ouders het ook geen goed idee dat ik via marktplaats een auto zou kopen.  Je weet namelijk maar nooit hoe betrouwbaar de verkoper is. Straks is er iets mis met je auto en dan kun je er  niets meer aan doen, omdat je de koop al hebt afgerond. Lastig is het allemaal wel... Dit soort beslissingen horen ook bij het volwassen worden, want damn, wat is het toch lastig.

De oplossing

Ik begon in paniek te raken. Het was al bijna april en er was nog steeds geen oplossing, ondanks veel rondkijken, bellen en overleggen met mijn vriend en ouders. Er kwam maar  niets, maar over 2 weken zou ik huisgenoten krijgen, tentamens hebben en zou het ook alleen maar drukker worden op mijn stage vanwege een project. Ik had het er best wel moeilijk mee en begon ook oververmoeid te raken door alle stress. Er viel zo veel te doen en zo veel te regelen. Uiteindelijk kwam mijn moeder met de juiste oplossing. Aangezien ik niet in aanmerking kom voor een leaseauto, zouden mijn ouders het gaan regelen. Zij zouden het leasecontract voor mij gaan afsluiten. Zij betalen de leasemaatschappij en ik betaal hen het leasegeld. Dat was de oplossing!
Mijn vader wilde sowieso al een auto gaan leasen (hij heeft nu een koopauto), dus besloten we een contract te kiezen van 48 maanden. Ik maak ongeveer 9 maanden gebruik van de leaseauto. Wanneer ik klaar ben, verkoopt mijn vader zijn eigen auto en neemt hij mijn auto van mij over. Zo ben ik niet gebonden aan een contract en heeft mijn vader uiteindelijk zijn leaseauto. 

Een aantal dagen daarna stond ik met mijn vader bij de dealer om een auto uit te kiezen. Het kon ook allemaal vrij snel geregeld worden. Hoe sneller wij alle papieren op orde hadden, hoe sneller de auto geleverd kon worden. Elke keer als ik per mail documenten kreeg of dingen moest verzenden, deed ik dat diezelfde dag nog. Ik wilde zo snel mogelijk de auto hebben! Nou, ik kreeg mijn zin hoor. Ik had op een woensdag de auto uitgekozen bij de dealer, op donderdag en vrijdag verstuurde ik alle papieren en op maandag kreeg ik het bericht dat de auto de woensdag erna opgehaald kon worden. Helemaal super! Ik was zo enorm blij om dat te horen!


Suzuki Celerio 

De auto die mijn vader en ik gekozen hebben is een Suzuki Celerio (comfort). Het is een zwarte auto en de opvolger van de Suzuki Alto, voor de kenners. Zelf zou ik geen zwart hebben gekozen voor mijn eigen auto (ik zou roze hebben gekozen natuurlijk), maar ik rij er maar 9 maanden in, terwijl mijn vader er de resterende 39 maanden in gaat rijden van het contract. Hij wilde een zwarte auto, dus het werd een zwarte auto. Ondanks dat hij zwart is ben ik super blij met het autootje. Hij rijdt echt super lekker! Het is een heel zuinige auto met A-label, wat betekent dat hij niet veel benzine verbruikt. Daarnaast heeft de auto allemaal wat luxere dingetjes. Je kunt bellen in de auto, hij heeft bluetooth (waar ik geen gebruik van maak) en een usb aansluiting. Ook zitten er een radio, een pollenfilter en een telefoon in. Ik zou dus ook gewoon in de auto kunnen bellen. Daarnaast is hij voorzien van airconditioning. Per maand betaal ik 220 euro, wat heel goedkoop is in vergelijking met de auto's die ik wilde shortleasen. Ik betaal alleen dat bedrag en verder hoef ik alleen benzine te betalen. Wanneer ik een auto had gekocht, zou ik veel duurder uit zijn geweest. Ideale oplossing is dit dus! Het is echt een heel fijne auto. Ik hoefde er ook niet heel erg aan te wennen toen ik er voor het eerst in reed. Al vrij snel had ik door hoe hij werkte en voelde ik hem ook perfect aan. De motor is bijvoorbeeld nog geen één keer afgeslagen, hihi!



Verlichting 

Ik heb de auto nu 2 weken en het is echt heel erg fijn dat ik dit heb. In plaats van 3 uur reizen vanaf mijn huis (en 4 uur vanaf Leiden) rij ik nu elke dag zo'n 55 minuten naar mijn stage, wat prima te doen is! Daarnaast rijdt de auto zuinig en valt het nog mee hoeveel benzine ik kwijt ben. Ook merk ik dat ik wat meer rust heb in mijn hoofd. Ik ga nu na mijn werk weer lekker naar huis, waar ik slaap in mijn eigen bed en waar ik lekker op de bank kan neerploffen na een lange werkdag, wat in die stomme bungalow niet kon. Verder kan ik me nu weer beter concentreren op school, omdat ik daar meer tijd voor heb en geen tijd meer kwijt ben aan het verre reizen. Het enige nadeel aan de auto is de file die ik soms heb, maar ach, dat neem ik allemaal voor lief! Ik ben gewoon zo blij met mijn auto, dat me dat allemaal niet uitmaakt. Lekker mijn eigen muziekje op en autorijden vind ik gewoon enorm leuk om te doen, dus wat maakt het uit.  Ik merk aan mezelf dat ik nu beter in mijn vel zit, veel vrolijker ben en minder vermoeid. Dat is wat ik uiteindelijk wilde bereiken. Nu hoop ik zonder al te veel moeite mijn stage weer voort te kunnen zetten zonder vele zorgen. Nog steeds heb ik het erg druk, maar er is nu gewoon een grote negatieve factor weg, waar ik al sinds het begin van mijn stage last van had.

Waar ben jij opgelucht over?

Reacties

  1. mooi wagentje hoor Meag! lijkt me voor jou ook wel beter om nu lekker een auto te hebben ipv in dat huisje op je stage zitten en zo veel reizen. ik ben blij dat je je er beter door voelt en dat je stage nu ook beter aanvoelt. nog heel veel succes. het is echt een leuk autootje.

    xoxox djolie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat je een eigen auto hebt zeg! Ik zou al blij zijn als ik eindelijk mijn rijbewijs had! :-P
    Gelukkig hoef je nu niet meer zo ver te reizen steeds, je stage moet wel leuk blijven.

    Groetjes,
    Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook opgelucht dat je een auto hebt gekregen!! Gelukkig maar :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!