10 dingen die (on)handig zijn aan WhatsApp

Tegenwoordig heeft iedereen het wel: WhatsApp. 
Je bent bijna altijd bereikbaar, iedereen kan zien wanneer jij voor het laatst online geweest bent en er wordt zelfs aangegeven wanneer mensen je berichtje gelezen hebben. Aan de ene kant is het handig, maar aan de andere kant kan dit ook heel vervelend en ook een beetje stalkerig zijn. In deze blog beschrijf ik 10 dingen van WhatApp die ik handig of juist heel vervelend vind. 



1. Het is (bijna) gratis 

Allereerst vind ik het zo fijn dat WhatsApp gratis is! Het eerste jaar dat je de app hebt, is het volledig gratis, daarna ga je iets van 90 cent per jaar betalen, daar heb ik me nog niet echt in verdiept, aangezien ik nog niet zo heel lang actief ben op WhatsApp, wegens mijn kritiek op smartphones. Uiteindelijk moest ik er wel aan gaan geloven, vanwege school. Het is handig om met elkaar te communiceren in een groepsapp. 
Sinds ik WhatsApp heb, ben ik veel minder geld kwijt aan beltegoed. Ik stuur haast nooit meer smsjes, alleen wanneer ik geen internet heb. Aangezien ik wel prepaid heb en geen abonnement, heb ik niet overal internet en kan ik dus niet overal op WhatsApp. Ik moet echt toegeven dat mijn telefoonkosten door WhatsApp echt een stuk goedkoper zijn geworden!

2. De vinkjes

De vinkjes worden gehaat, maar kunnen ook enorm handig zijn. Zelf vind ik de vinkjes handig, want zo zie ik of mijn bericht is verzonden, of iemand het ontvangen heeft en of iemand het gelezen heeft als de vinkjes blauw kleuren. Ik vind dat fijn om te weten en ben ook niet zo snel bang om genegeerd te worden. Heel veel mensen lezen het berichtje wel, maar kunnen niet altijd meteen reageren. Dat snap ik best, want zelf doe ik dit ook. Ik zie het daarom ook bijna nooit als negeren en als het me echt te lang duurt voordat iemand reageert, dan stuur ik gewoon nog een berichtje. 
Andere mensen hebben haat aan de vinkjes, juist omdat ze vinden dat het te ver gaat met privacy of het berichtje wel of niet gelezen is. Hierdoor krijgen zij het gevoel dat ze wel genegeerd worden. Je kunt er ook gewoon voor kiezen om de vinkjes optie uit te zetten... 

Bron


3. Laatst gezien 

De laatst gezien functie vind ik zelf ook wel handig, vaak kijk ik wanneer iemand voor het laatst online was en soms zie je de meest late tijdstippen voorbij komen. Dan vraag ik me soms af wat diegene zo laat nog op WhatsApp deed. Aan de andere kant vind ik mezelf soms dan wel een beetje een stalker. Die personen zullen wel een reden hebben voor wat ze op dat tijdstip op WhatsApp deden: niet kunnen slapen, met iemand een belangrijk gesprek voeren wat laat werd, verliefd zijn (is mij zelf overkomen hihi). 
Ik vind het soms ook wel vervelend dat andere mensen kunnen zien hoe laat ik online ben geweest. Ik heb al een aantal keer de vraag gekregen die ik mezelf ook wel eens afvraag: "Waarom was je zo laat online?"
Op dat moment was het antwoord dat ik onwijs verliefd ben geworden op, nu mijn vriend, Luuk en dat we heel de nacht lagen te WhatsAppen. Toen wilde ik dat voor mezelf houden en vond ik het ook vervelend als mensen dat aan mij vroegen. 

4. Alles op de foto!

Sinds ik WhatsApp heb, maak ik met mijn telefoon ook een stuk meer foto's om door te sturen naar mijn vriendinnen of vriend (of studiegenoten wanneer het iets van school betreft). Zo kan ik, wanneer ik iets leuks doe, snel laten zien wat ik doe, waar ik ben of wat ik eet. Ik vind het leuk dat je dit soort dingen kan delen met vrienden en dat je het ook kunt toelichten aan de hand van foto's. Hierdoor heb ik al heel wat foto's via WhatsApp verstuurd. Van lekker eten, tot aan kinderboerderij bezoekjes en van nieuw gekochte spullen tot een gekke vrouw die in de trein uitgebreid in haar neus zit te peuteren. Zo is het net of je vrienden bij je zijn en zien ze wat je aan het doen bent. Andersom vind ik het uiteraard ook erg leuk om foto's te ontvangen van hen en te zien wat zij aan het doen zijn! 
Deze foto deelde ik ook via WhatsApp met vriendinnen!


5. De bel-functie  

Sinds kort kun je ook gratis bellen met WhatsApp, zolang je wifi, 3G of 4G hebt. Een ideaal iets! Je betaalt zelfs geen beltegoed meer voor een belletje. Berichten en bellen zijn nu gewoon gratis geworden, hoe ideaal?
Alleen ben ik erachter gekomen dat het niet altijd even goed werkt. Ik had een test belletje met mijn broertje en daar was alles gewoon duidelijk en goed. Maar met mijn vriend Luuk werkte het niet optimaal, omdat ik mezelf op de achtergrond hoorde en het bericht pas 5 seconden later aankomt. Heel stom, want we zijn niet iedere dag samen en zeuren tegen elkaar over dat er gratis bellen in de wereld moet komen. Nu is dat er en werkt het helaas nog niet optimaal. Luuk denkt dat het aan zijn telefoon ligt. 

6. Spraakopname 

Met WhatApp kun je, wanneer je lui bent, ook spraakberichten opnemen. Zelf vind ik dit niet heel handig, omdat je net zo goed kunt bellen. Ook moet je het knopje van het spraakbericht juist indrukken, anders stopt hij halverwege. Dit heb ik al een paar keer gehad. Het duurt ook langer voor iemand het berichtje heeft afgeluisterd. Lezen is prettiger. Ik vind de spraakopname niet heel handig. Het is alleen leuk als je bij een concert bent en je een stukje wilt laten horen aan je vrienden. Buiten dat had die functie van mij niet gehoeven.

Bron


7. Altijd bereikbaar

Door WhatsApp ben je (wanneer je internet hebt) altijd bereikbaar voor iedereen die je op WhatsApp hebt, helaas ook voor iedereen die je niet op WhatsApp hebt en jou opeens random toevoegen. Ik heb al een paar keer gehad dat ik in een groepsapp gegooid werd van mensen die ik niet ken of dat ik benaderd door klasgenoten of bekenden waar ik helemaal geen behoefte aan heb. Dat is een nadeel.
Een voordeel is dat ik wel altijd bereikbaar ben voor vriendinnen en mijn vriend Luuk en dat ze me kunnen appen als ze me nodig hebben en andersom. Soms heb je daar ook niet altijd zin in, maar dan kun je ervoor kiezen je wifi of telefoon uit te zetten, waar ik ook nog wel eens voor kies. 

8. (Te) Lange gesprekken 

Dit komt bij mij heel vaak voor. Ik moet altijd heel veel zeggen, waardoor ik dus echt veel moet typen. Hierdoor krijg ik kramp in mijn vingers of maak ik typfouten en baal ik ervan dat er geen normaal toetsenbord is voor je smartphone. Het liefst bel ik dan gewoon iemand op of vertel ik het persoonlijk, maar dat kan niet altijd, waardoor je dus een zeer lang verhaal krijgt. Aangezien mijn smartphone ook niet zo groot is, typ ik al vrij snel een andere letter in dan de bedoeling is. Hier kan ik me soms best aan storen, helemaal als ik in enthousiasme iets wil meedelen. Als ik hetzelfde verhaal aan iemand anders wil vertellen, kopieer en plak ik het verhaal gewoon, anders moet ik het helemaal opnieuw intikken!
Bron


9. Groepsapps

Over groepsapps heb ik een dubbele mening. Ik vind het onwijs handig om te communiceren met mijn projectgroepen of vriendinnengroepen, maar aan de andere kant komen er ook genoeg berichten in voor die niet aan mij zijn gericht en waardoor ik een melding krijgt op mijn telefoon en denk dat het een belangrijk appje is. Dit is dan eigenlijk gewoon een (droog) gesprek tussen mensen uit een groepsapp. Daar kan ik me soms echt aan storen en het liefst zou ik die meldingen dan ook uitzetten, maar wanneer het jou wel aangaat, mis je die meldingen ook.
Verder is het ook heel vervelend dat je zomaar ik een groep gegooid kan worden, zonder dat je erom hebt gevraagd. Ik heb dit al meerdere keren gehad, dat er een groep was van bezopen klasgenoten die mij toevoegden of zelfs van vreemde mensen. Ik zou het handiger vinden als je op accepteren moet klikken, voordat je in een groepsapp kan.


10. Stalken 

Als laatste kun je natuurlijk ook mensen stalken (of gestalkt worden) door middel van WhatsApp. Ik ben zo iemand die dat doet als ik snel iets moet weten heel veel berichten kort achter elkaar gaat sturen of allemaal smiley's stuurt naar mensen. Dit komt vooral voor als ik dringend iets moet weten in een projectgroep van school. School kan bij mij eigenlijk nooit wachten.
Zelf word ik niet vaak gestalkt via WhatsApp. Mijn contacten zijn over het algemeen vrij rustig daarmee. Persoonlijk ben ik de ergste stalker van al die mensen, hihi! 
Bron



Herken jij jezelf in een van deze punten? 



Reacties

  1. ik vind het juist irritant dat je nu kunt bellen. ik druk steeds op het verkeerde knopje...
    voordeel vind ik wel dat je altijd bereikbaar bent.

    xoxo djolie

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!