Tentamenweek

Het zit er voor sommige mensen al aan te komen. De tentamenweek! Ook wel de schoolexamens. Het is de allereerste week en je bent behoorlijk zenuwachtig. Heb je alles wel goed voorbereid? Ben je niets vergeten? Ga je goede cijfers halen? Snap je alle stof die je moet kennen? Het zijn allemaal dingen die je je kunt afvragen voor je tentamenweek. Zelf heb ik vanaf vrijdag tentamens en vind ik het onwijs spannend. Ik heb het al een keer eerder gedaan op de Mavo, dus ik weet nu al een beetje hoe het werkt en wat ik kan verwachten. In deze blog ga ik jullie wat tips geven om je goed voor te bereiden op je tentamens!


Tips voor het leren:

* Begin op tijd! Het klinkt misschien erg cliché, maar het is erg belangrijk dat je op tijd begint met leren. Ook al lijken de tentamens nog zo ver weg, het is erg belangrijk dat je je werk bijhoudt. Maak bijvoorbeeld samenvattingen en begrippenlijsten van de teksten die je moet leren. Voer je woordjes in op WRTS, maak altijd je huiswerk en lees alles goed door. Het klinkt als een logische stap, maar vaak wordt niet alles uitgevoerd! Je werk bijhouden is gewoon belangrijk, zo blijven er nog dingen hangen in je hoofd.

* Blijf rustig en positief. "Ik kan het niet, ik ga echt een dikke een halen voor die toets." Misschien herken je die gedachte? Zet hem uit je hoofd! Als je dit blijft denken, dan ga je het ook geloven en dit helpt je ook echt niet om de stof beter te leren. Die gedachte verstoort je les, waardoor je je minder op je werk gaat concentreren en meer op die gedachte. Probeer het uit je hoofd te zetten en denk eens: "Ik ga mijn best doen en meer kan ik ook niet doen!"

* Wees niet bang om hulp te vragen. Aan een klasgenoot, een vriend of vriendin of leraar. Wees er niet bang voor. Als jij de stof niet snapt kunnen zij je helpen. Vragen zijn niet dom. Zij vinden het net zo belangrijk als jij dat je mooie cijfers haalt voor je tentamens en daarom zijn ze ook best bereid je hulp te bieden als je dat nodig hebt. Aarzel niet en vraag het op tijd. Daarbij is het ook bewezen dat samen leren heel effectief is!



* Vertel na wat je hebt geleerd. Heb je een stuk tekst gelezen of samengevat? Loop even naar beneden om het aan je ouders te vertellen of bel een vriendin op. Vertel wat je precies hebt gelezen en wat je hebt opgeschreven, wel uit je hoofd natuurlijk! Het is een soort controle. Je kunt zo merken of je de stof hebt begrepen en onthouden. Als je alles prima kunt vertellen zonder aarzeling, heb je goed geleerd. Ben je nog een beetje onzeker? Duik terug de boeken in en probeer het daarna opnieuw! 

* Zet je telefoon, televisie en muziek uit en zorg ervoor dat er geen afleiding is. Zorg dat je even niet bereikbaar bent en dat er geen dingen zijn in je omgeving die je kunnen afleiden. Het is heel verleidelijk om naar je telefoon te grijpen en te vragen hoe ver andere al zijn met leren, maar hierdoor kun je ook in de stress raken, als je bijvoorbeeld hoort dat andere veel verder zijn dan jij. Een muziekje op de achtergrond klink misschien fijn, maar het kan afleiden zijn. Je kunt opeens naar de tekst gaan luisteren, waardoor je jouw leerwerk vergeet of er niet voor 100% mee bezig bent. Zorg dat je in een ruimte zit waar niets of niemand je kan afleiden.

* Neem zo af en toe eens pauze. Als je je twee uur achter elkaar probeert te concentreren en je alleen maar blijft focussen op een vak gaat dat je niet helpen. Dat kan ik je uit eigen ervaring vertellen. Je bent te lang bezig met de stof en probeert je te lang te concentreren waardoor je niets meer in je opneemt. Gun jezelf een pauze. Stel voor jezelf een beloning in. Bijvoorbeeld: Als ik een uur geschiedenis heb geleerd, mag ik van mezelf een kwartiertje tv kijken.
Zet er iets tegenover waar je naar uitkijkt. Zo disciplineer je jezelf ook een beetje!

* Zorg voor afwisseling. Probeer je niet steeds op een vak te concentreren. Zorg dat je je vakken een beetje afwisselt. Blijf geen drie uur aan Nederlands zitten. Verdeel het een beetje en wissel het af. Als je een uurtje Nederlands gedaan hebt, doe daarna een uurtje biologie. Gun jezelf daarna een pauze en ga weer verder met Nederlands. Je hebt dan even iets anders gedaan en zo kun je ook checken of het een beetje is blijven hangen in de tijd dat je aan een ander vak werkte. 


Tips ter voorbereiding en tijdens de toets:

* Praat erover. Ben je zenuwachtig voor een tentamen? Vertel dit tegen je ouders of vrienden. Zij kunnen je misschien wat gerust stellen. Het is niet verkeerd om zenuwachtig te zijn. Iedereen is dat als hij een tentamen gaat maken en het zou juist gek zijn als je niet zenuwachtig was! Praat er met iemand over die je vertrouwt en waarschijnlijk stelt diegene je wel op je gemak.

* Vul alles in wat je wel weet. Raak niet in de stress als je een antwoord niet weet op de toets. Vul eerst alles in wat je wel weet en kijk daarna nog een rustig naar de dingen die je niet weet. Vaak moet je nog even in "the feeling" van een toets komen, voordat je hem goed kunt maken en je weer dingen te binnen schieten.

* Ga vroeg naar bed. Het is belangrijk dat je uitgerust je tentamen gaat maken. Ga niet tot in de nacht doorleren en blijf niet hangen op Skype. Stel eisen voor jezelf. Probeer ook duidelijke afspraken te maken. Hoe laat je gaat slapen, wanneer je leert, pauze hebt en tussendoor eet. Het kan helpen om een soort schema te maken. 

* Doe gewoon je best! Meer kun je niet doen. Als jij alles op alles hebt gezet om een goed cijfer te halen kun je verder niets meer doen. Het is misschien lastig te geloven, maar je weet echt veel en er blijft altijd wel iets hangen.


Ik wil iedereen heel veel succes wensen met zijn tentamenweek en ik hoop dat jullie iets aan mijn tips hadden en allemaal mooie cijfers gaan halen!


Zijn jullie zenuwachtig voor de tentamenweek? 



Reacties

  1. ja natuurlijk ben ik zenuwachtig

    er is bij mij denk ik iets fout gegaan met het invullen van mijn mail ofzo, want ik kreeg geen mailtje toen je nieuwe blog verscheen ( raar) nog maar es proberen

    , maar eerst nog even leren aan Engels. Dit was mijn pauze/beloning

    jij ook veel succes

    groetjes Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede tips! Die ga ik ook zeker gebruiken.
    Succes lief meisje! <3
    xxx M

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!