Gastblog: Mijn reis met srprs.me naar Riga

Het is weer eens tijd voor een super leuke gastblog! Dit keer heb ik mijn vriendin Suzanne heel lief aangekeken om er eentje te schrijven! Zij is deze zomer op vakantie geweest naar Riga. Deze reis heeft zij gemaakt via sprs.me. Zelf ben ik niet zo avontuurlijk en ben ik een te grote controlfreak om een reis via deze organisatie te boeken, maar Suzanne durfde dit wel aan en wilde hier met plezier een blog over schrijven. Zij deelt haar ervaring met sprs.me en vertelt ook wat over wat zij in Riga heeft beleefd. 



Hoi! Ik ben Suzanne. Ik ben 21 jaar en begin bijna aan mijn 3e jaar van de opleiding Verpleegkunde. Ik hou van lezen, puzzelen en leuke dingen doen met vriendinnen. Ik ken Meaghan van de middelbare school en nu zijn we nog steeds goede vriendinnen. Meaghan heeft mij gevraagd deze blogpost te schrijven over mijn spannende reisavontuur met srprs.me. Een reisorganisatie waar je een verrassingsreis kunt boeken. 


Het uitzoeken van een reis

Nog vroeg in januari besloten een vriendin en ik te beginnen met het uitzoeken van een vakantie. Samen een keer echt op vakantie leek ons wel leuk, maar toen begon de eerste ellende. Waar zouden we heen gaan. Het zuiden? Te warm. In Nederland blijven? Hadden we al eerder gedaan en was ook wel een beetje saai voor een echte vakantie. Buitenland? Ja maar waar dan? We bekeken honderden sites maar kwamen er niet uit. Alles leek eigenlijk wel leuk, we konden geen keuze maken.
Toen kwam het idee van surprise.me. Een reisorganisatie die een reis voor je boekt, maar tegelijkertijd kan je zelf ook nog voorkeuren aangeven.
Wij kozen voor een verrassingsreis van 5 dagen (dit was zelfs goedkoper dan de 3 dagen die we eerst van plan waren) naar Noord-Europa. We kozen voor een hostel, maar dan wel met een privékamer. En toen? Toen eigenlijk heel lang niks. Omdat we totaal geen idee hadden waar we heen zouden gaan hoefden en konden we eigenlijk niks.


Informatie voor vertrek

Een maand voor vertrek ongeveer kregen we van srprs.me een mail met het vliegveld waarvan we zouden vertrekken en hoe laat we daar verwacht werden. Ook kregen we al praktische informatie zoals koffergrootte en hoe het verder zou lopen. Een week voor vertrek konden ook we online het weerbericht checken, zodat we een beetje wisten wat we in moesten pakken.


De onthulling

Daar stonden we dan om half 8 ’s ochtends op Schiphol. Geen idee waar we heen zouden gaan, maar we hadden er ontzettend veel zin in. Op Schiphol konden we via een site de bestemming onthullen. Het werd Riga, Letland. Een stad waar we allebei totaal niks van wisten, maar wat wel ontzettend leuk klonk. Toen we eenmaal door de douane heen waren hebben we nog kort wat bezienswaardigheden opgezocht, maar verder stapten we zonder enige voorkennis in het vliegtuig. Iets wat heel gek voelde, maar ook wel weer leuk. Je hoeft je dan ook geen zorgen te maken over alle dingen die je al gepland hebt bijvoorbeeld. In eerdere vakanties had ik soms nog wel het gevoel van een vakantie-bucketlist (als ik dat maar gedaan heb komt het goed, ik wil echt wel de …. zien) of een heuse planning. Nu konden we helemaal ons eigen gang gaan en gaf het vooral veel vrijheid. Je weet dan niet echt wat je mist als je al iets mist.
Ik vond het vooral een vreemd idee dat ik naar een land zou gaan waar ik echt helemaal geen idee van had hoe het eruit ziet. Ik had voor mijn reis eigenlijk weinig van Letland gehoord of gelezen en wist helemaal niet wat ik me erbij voor moest stellen. In mijn hoofd werd het een soort gekke mix tussen andere steden waar ik al was geweest. Het was juist ook wel leuk dat ik geen idee had, want dan ga je er ook niet met vooroordelen heen.



De eerste avonturen

Aangekomen in Riga hadden we al een bijzonder avontuur op het vliegveld. We besloten even snel een broodje te gaan eten bij een restaurantje wat er wel prima uit zag. Na wat wikken en wegen bij een half Letse, half Engelse menukaart hadden we onze keuze gemaakt. In ons beste Engels bestelden we een broodje zalm en een broodje barbecue kip. Maar dat was blijkbaar niet meer beschikbaar. Mijn vriendin vroeg toen heel slim wat er wel beschikbaar was, nou alles behalve wat wij net aanwezen. Toen we weer een keuze hadden gemaakt bleek dat ook niet beschikbaar. Uiteindelijk na een aantal keer vragen hadden we gelukkig broodjes.

Het vervoer naar het hostel en hoe we daar moesten komen moesten we volledig zelf uitzoeken. Srprs.me boekt alleen de vlucht en het hostel. Dat was het moment dat ik het wel vervelend vond dat we dit niet van te voren hadden kunnen uitzoeken. Gelukkig geeft de routeplanner van Google Maps ook het openbaar vervoer in het buitenland aan. Dit heeft ons heel erg geholpen! Hierdoor wisten we welke bus we konden nemen en waar me uit moesten stappen. Al ging dat laatste wel bijna mis. Er was geen omroep in het overvolle busje en de haltes gingen te snel voorbij om bij te houden. Gelukkig had ik tijdens de reis met de locatiebepaler van Google Maps meegekeken en wist ik zo dat we toen echt ongeveer moesten uitstappen. Met wat hulp van een Letse medereiziger stapte we toch bij de juiste halte uit.

Toen we aankwamen bij het hostel stond ons een volgende verrassing te wachten. Ergens was er iets fout gegaan waardoor onze reservering was gemaakt voor een gemengde slaapzaal met 8 personen in plaats van een privékamer. Iets wat wij niet helemaal zagen zitten en waar we ook best van schrokken. Gelukkig was er nog een extra kamer in het hostel op de gang waar ook het personeel sliep. Hierdoor konden we gebruik maken van de keuken en badkamer van het personeel. Dit was echt super geregeld vanuit het hostel! Later hebben we nog contact gehad met srprs.me over hoe dit gelopen was. Zij hebben ons verzekerd dat wanneer dit niet met het hostel opgelost had kunnen worden de organisatie voor ons een passende oplossing had gezocht. Je kunt in dit soort gevallen altijd contact opnemen met de hulplijn.
Ons hostel was mooi in het centrum dicht bij veel winkels en toeristische plekjes. Het was erg fijn dat we op deze manier steeds even langs het hostel konden en daar niet weer heel lang voor moesten lopen. Bijna alle plekken die wij bezocht hebben waren lopend vanaf het hostel goed te doen! Klik hier voor meer informatie!


Daarna besloten we meteen maar opzoek te gaan naar het VVV. We hadden immers geen idee wat er in Riga te doen zou zijn. Bij de toeristeninformatie hebben we foldertjes meegenomen én we hadden meteen ook een kaart wat erg fijn was voor de rest van de week. Het leuke van het lopen naar de toeristeninformatie was vooral ook dat we geen idee hadden wat er toeristisch was. We kwamen mooie dingen tegen, maar wisten helemaal niet of dit nu iets heel beroemds was of dat we het gewoon mooi vonden.



Aanbevelingen 

Mijn aanbevelingen in Riga. Het bewijs dat je ook een hoop leuke dingen doet als je niet alles van te voren hebt gepland. Eigenlijk alles hieronder hebben we spontaan bedacht en zijn we ter plekke tegengekomen of kwam voorbij op Google. Hierbij geef ik zes aanbevelingen:

1. National Museum of War - Toegang : Gratis. 
Het allerleukste vond ik de spontane ontdekking van The National War Museum. We kwamen er toevallig langs, de toegang was gratis en het regende. De keuze was snel gemaakt. Dit is een museum waar ik van te voren nooit van had bedacht dat ik erin zou gaan en dat het zo leuk zou zijn.  Dit museum kwamen toevallig tegen en de entree was gratis dus we besloten naar binnen te gaan. Het museum was voornamelijk in het Lets én niet elke kamer had een blad met Engelse uitleg, maar nog steeds was het erg leerzaam. Het vertelde over de hele geschiedenis van Letland, omdat Letland ook pas 100 jaar bestaat. We kwamen zelfs nog Nederlandse bootjes tegen.



2. Illusion room - Toegang : 5 euro voor studenten
Dit museum kwamen we toevallig tegen bij de toeristeninformatie. We hebben hier echt de grootste lol gehad. Dit was zeker een van de leukste dingen die we gedaan hebben. Het is niet iets specifieks van Riga, maar wel ontzettend leuk. Het museum had verschillende kamers met optische illusies, wat een hoop lachwekkende foto’s opleverde. Ook hadden ze een tornado tunnel, waarbij het voelde alsof je zelf draaide. Een beetje hetzelfde effect als in villa volta van de Efteling, misschien zelfs nog wel heftiger.



3. Het Laima Chocolade Museum  - Toegang : 5 euro voor studenten
In dit museum draaide het om de productie van Laima chocolade en stiekem ook de snoepjes. Het museum begon al goed bij de balie waar we ons kaartje kochten. Omdat we nog even moesten wachten mochten we alvast wat chocolade proeven van het mandje op de toonbank. Meer dan één werd er nadrukkelijk bij gezegd. Daarna kregen we een bekertje warme chocolade en konden we het museum gaan bekijken. We konden ook nog gratis de wikkel van een eigen chocoladereepje ontwerpen. Het museum was niet groot, maar wel erg grappig en leuk (en lekker).


4. Navity of Christ Cathedral - Toegang : Gratis
Deze kathedraal is een orthodox-christelijke kerk die van binnen heel mooi is. Het is een van de toeristische plekjes in Riga. Veel goud en muurschilderingen bekleden de wanden van de kerk. Ik vind het altijd erg leuk om kerken in het buitenland te bezoeken en vond deze erg bijzonder. We mochten binnen helaas geen foto’s maken, maar ook de buitenkant is erg mooi!



5. Apsara tea house
Aan de rand van een parkje zat dit schattige thee-huisje. Op de bovenverdieping kon je in een rondje op kussens zitten, beneden waren er gewoon tafeltjes. We besloten thee voor 2 personen te nemen, die erg lekker smaakte op deze bijzondere locatie. Het personeel van dit theehuisje had helaas hun dag niet helemaal en waren niet zo vriendelijk. Verder hebben we wel enorm genoten en konden we lekker opwarmen.


6. Ice cream shake
In verschillende restaurants heb ik dit op de menukaart zien staan. Deze shake wordt gemaakt met ijs en elk mogelijke sap. Ik ging voor appelsap. Het smaakt tegelijk naar appels en daarnaast ook romig naar ijs. Erg lekker!


Sprs.me ervaring

Ik kijk terug op een ontzettend leuke reis. Een bestemming waar we nooit zelf uitgekomen waren, maar waar we het ontzettend leuk gehad hebben! Ik zou srprs.me zeker aanraden als je het fijn vind dingen ook los te kunnen laten. Toch kan ik, zeker na deze reis, ook snappen dat het fijn is zelf de touwtjes in handen te hebben. Ik zou zeker nog een keertje met srprs.me op vakantie willen, maar denk dat ik dat over een paar jaar weer doe. Ik vind het nu juist ook weer extra leuk zelf een bestemming uit te kiezen, maar wie weet wat ik doe als de keuzestress straks weer toe slaat. Ik heb in ieder geval geen reden om het niet te doen, naast dat zelf je bestemming uitkiezen soms ook gewoon leuk is.


Zou jij ook een reis via sprs.me boeken?


Reacties

  1. Wat goed om eens zo'n uitgebreide ervaring te lezen over sprs.me. Ik en mijn vriend hebben hier ook wel eens naar gekeken, maar inderdaad, die controle loslaten is best spannend als je op vakantie gaat. Gelukkig is het bij jou allemaal goedgekomen en heb je super leuke dingen gedaan! Ik wil dit ook nog eens gaan doen samen met mijn vriend! Lijkt mij wel gaaf om niet te weten waar je uitkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sprsme is zo leuk! Ik heb ook wel eens een reis geboekt met drie vriendinnen via die site. Wij gingen uiteindelijk naar Slovenië toe. Dat is nou niet bepaald een land waar ik zelf mee zou komen, maar toen wij daar eenmaal waren was het echt erg leuk. Vooral dat verrassingseffect op Schiphol vond ik geweldig, als je dan eindelijk weet waar je naartoe gaat. Leuk om jouw ervaring over Riga te lezen!

    Groetjes,
    Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb al zo vaak gehoord van Sprsme, maar ik heb nog nooit een reis geboekt. Dat lijkt mij inderaad erg spannend, maar aan de andere kant ook wel een avontuur. Mijn vriend en ik kunnen nooit kiezen waar we naartoe gaan op vakantie. misschien is dit dan wel een uitkomst!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. leuk! ik ging met sprsme naar porto twee jaar geleden. ik vond het daar op zich wel leuk, alleen het eten was daar niet zo lekker... dus niet iets waar ik snel weer heen zou gaan, maar leuk om eens geprobeerd te hebben. riga klinkt in elk geval wel leuk!
    xoxo djolie

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!