Recept: Hawaiiaanse bonenstoof

Het is weer eens tijd om een heerlijk recept met jullie te delen! Dit keer mijn eigen creatie: hawaiiaanse bonenstoof. Het gerecht is lekker, veganistisch, gezond, suikervrij, makkelijk en snel! Als je weinig tijd of zin hebt om te koken, maar wel een gezonde maaltijd op tafel wil zetten, dan is dit recept gemaakt voor jou!







Ingrediënten voor de Hawaiiaanse bonenstoof

Voor twee personen heb je de volgende hoeveelheden nodig:
  • 250 gram zwarte bonen 
  • 450 gram tomatenblokjes (liefst uit blik, anders moet je nog 100ml tomatensap toevoegen als je voor verse tomaten kiest) 
  • 1 paprika (kleur naar keuze)
  • 1 witte ui
  • 4 tenen knoflook 
  • 200 gram tofublokjes (mocht je dit niet lekker vinden, kies dan voor kippengehakt of kipstukjes, ook erg lekker hierbij)
  • 150 gram ananas 
  • Rozemarijn (kan uit een potje, maar mogen ook verse takjes zijn) 
  • (Olijf)olie om in te bakken

Keukengerei: 

  • Grote pan met een deksel
  • (houten) lepel
  • Mes
  • Snijplank
  • Vergiet

Bereiding 

1. Snij de ui in halve ringen.

2. Pel de knoflook en snij deze in plakjes (mag ook fijn, als je niet van grove knoflook houdt).

3. Snij de paprika in blokjes.



4. Doe de zwarte bonen in het vergiet boven de wasbak en laat deze uitlekken. Eventueel afspoelen met water.

5. Doe wat olie in de pan en verwarm deze. Als het goed verwarmd is, doe je de ui en knoflook erin. Fruit deze voor twee minuutjes op een middelhoog vuur.



6. Doe de paprika erbij en bak deze een minuutje mee.


7. Voeg de zwarte bonen en de tomatenblokjes (en eventueel het tomatensap) toe en roer het geheel goed door.



8. Voeg rozemarijn naar smaak toe. Ik doe ongeveer twee en een halve theelepel. Pas op dat je niet te veel toevoegt, want rozemarijn is sterk van smaak.



9. Zet het vuur laag en doe de deksel op de pan. Laat het geheel 10 minuten sudderen.

10. Snij ondertussen de ananas in blokjes van 1 centimeter.



11. Bak de tofu/kipstukjes/het kippengehakt ondertussen tot het gaar is en voeg deze toe aan het gerecht. Roer het geheel goed door en laat het dit nog vijf minuutjes op een laag vuur garen. 

12. Voeg tot slot de ananasblokjes toe en schep het geheel weer goed door.



13. Het is klaar! Je kunt gaan serveren! Schep het lekker op een bordje en eet smakelijk!



Serveertip: Ik at er heerlijke zoete aardappelfrietjes bij (gewoon een oranje zoete aardappel in frietjes snijden, besprenkelen met 1 eetlepel olie en een beetje paprikapoeder en tijm en deze op 200 graden in de oven voor 20 minuten), maar je kunt er ook krieltjes of gewone aardappelen bij eten. 


Ga jij dit recept opvolgen?


Reacties

  1. Ziet er erg lekker uit! Ik was nog inspiratie aan het opdoen voor wat ik deze week zou gaan eten. Alleen ga ik wel de tofu vervangen door kip, want ik hou zelf niet van tofu en ik ben niet vegetarisch. Lijkt me verder wel erg lekker en ook erg makkelijk om te maken! Bedankt voor het delen!

    Groetjes,
    Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik dacht, ik ga maar eens je blog lezen. Ik verveel me op stage... Klinkt goed Meag! Als ik dit zou maken, zou ik het wel met kip doen. Ik hou nou eenmaal van vlees. Maar lijkt me super lekker en gezond!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oeg dit ziet er echt lekker uit! Ik ben wel toe aan een nieuw receprje. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!