Belfast

Samen met Luuk ben ik 18 juli voor onze vakantie naar Belfast gevolgen. Wij verbleven hier vier dagen en graag neem ik jullie mee naar Belfast. In deze blog laat ik jullie sfeerbeelden zien van Belfast en geef ik ook een verslag van wat wij allemaal gedaan hebben. Voor mij was het extra spannend, want dit is namelijk de eerste keer dat ik met een vliegtuig heb gereisd... Ben  je benieuwd naar mijn ervaring? Lees dan snel verder!


Voor het eerst vliegen

Dit is de eerste keer dat ik met het vliegtuig een reisje maak en dan ook echt over zee ga. De enige landen die ik in mijn leven bezocht heb zijn: Nederland, Belgiƫ, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk. Verder dan dat ben ik nog niet gekomen, allemaal niet heel spannend dus. Noord-Ierland is dan ook echt een avontuur voor mij! Het vliegen zelf vond ik niet zo spannend, maar meer alle heisa vooraf. Het door de douane gaan, door de legitimatiecontrole en ondertussen ook nog om mij heen kijken voor eventuele verdachte personen waarbij ik uit de buurt moet blijven. Ik was meer bang voor aanslagen, dan voor de vlucht zelf. Ook was ik best wel gestresst, omdat ik gelezen had over de grote drukte op Schiphol. Waren we wel vroeg genoeg gekomen? Zouden we op tijd door alle controles heenkomen? Waar moeten we zijn? Het is zo groot! Uiteindelijk was al die stress voor niks en gelukkig heb ik een vriend die van nature heel relaxed is. Alles kwam uiteindelijk goed!

Wij vlogen met EasyJet. Van te voren had ik slechte verhalen over deze vliegmaatschappij gehoord, maar het viel allemaal mee! Onze vlucht vertrok tien minuten later dan gepland, maar buiten dat waren er geen problemen. Voor een uurtje vliegen is EasyJet prima, maar wanneer je een verre reis zou maken, zou ik het niet aanraden. Daarvoor is het comfort in het vliegtuig veel te laag (weinig beenruimte, geen fijne stoelen etc) en is er te weinig entertainment aan boord, maar dat verwachtte ik ook helemaal niet!
Het opstijgen vond ik leuk, want je ziet de omgeving steeds kleiner worden. Het vliegen zelf vond ik wat saai. Het enige wat je ziet zijn wolken. Het landen was dan wel weer leuk, want je bent bijna op je bestemming en ik zag zo veel meer groen in Noord-Ierland dan toen we opstegen in Nederland. Geweldig! 


Vervoer en verblijf

Het vervoer vanaf het vliegveld naar het centrum van Belfast is heel simpel! Er gaat om de 20 minuten een shuttlebus van het vliegveld (International Airport Belfast) naar het centrum. Voor 10 pond 50 per persoon heb je een retourtje dat een maand geldig is. Ideaal! Binnen 40 minuten ben je dan in het centrum. Niks moeilijk aan en het is nog een leuke rit ook!
Aan het einde van je vakantie, stap je gewoon weer op bij de plaats waar je uitgestapt bent.


Wij verbleven in het hotel Botanic Rest.  Het was een heel Basic hotel, kleine kamer, maar wel schoon! Een eigen badkamer, maar wel een gehorige kamer... Prima voor een aantal dagen hoor en het personeel was ook erg vriendelijk. Alleen het ontbijt was voor mij niks. Het was heel basic. Witte boterhammen en bruine boterhammen, met alleen boter en jam als beleg. Verder kon je (gratis) een omelet, scrambled eggs, bonen of bacon bestellen. Een typisch Engels ontbijt, alleen is dat niet aan mij besteed. Daarom aten wij alleen op dag Ć©Ć©n daar, omdat er geen andere optie was. We moesten op tijd zijn voor de tour waar we heen zouden gaan. Verder aten wij elders. Ook serveren zij geen diner daar. 



Game of Thrones tour 

Op de tweede dag van onze vakantie gingen wij op tour: de Game of Thrones tour. In de vorige My life in pictures hebben jullie al kunnen zien dat ik was begonnen aan deze serie en dit was de reden waarom. Luuk en ik zouden namelijk op tour gaan door Noord-Ierland, waarbij we locaties zouden bezoeken waar scĆØnes van Game of Thrones zijn opgenomen. Een groot deel van Game of Thrones is namelijk opgenomen in Belfast of in andere delen van Noord-Ierland. Het was leuk om dit te herkennen, vandaar dat ik ben begonnen met de serie. Het was ook een echte aanvulling!
De tour duurde in totaal 7,5 uur en we zijn op diverse locaties geweest. Ik weet niet hoe duur deze tour was, want het zat bij de prijs inbegrepen toen wij voor Belfast boekten. Als je interesse hebt, kun je dit boeken via TravelBird en anders kun je er zelf op googlen, er zijn namelijk nog meer tours die je kunt doen in Belfast! 

We zijn op allerlei locaties geweest. Allereerst de grot, waar het personage Mellisandre ging bevallen van een kwade, duivelse geest die koning Renly ging vermoorden in de serie. Het leuke was, dat onze gids een figurant is in Game of Thrones, dus zij kon heel veel vertellen over de locaties, acteurs en achtergronden van de serie. Verder weet zij ook heel veel van de locaties af, dus zelfs als je Game of Thrones niet gezien had, is het een hele leuke tour om te doen! 

Zelf vind ik deze foto prachtig. Die is gemaakt door de tourguide. Dit was een locatie in Game of Thrones waar de schepen regelmatig aankomen in de serie. Hier staan Luuk en ik ook in dezelfde kleding als de acteurs van Game of Thrones, super gaaf! We kregen zo'n mantel met bond en ook een zwaard. Na de foto gingen we dus ook nog even zwaardvechten!


Fight! Winter is coming!

Dit is bij een zee waar personages van Game of Thrones gedoopt worden als ze zich overgeven aan de goden. Ik herkende deze locatie niet, ook al zegt Luuk dat ik dit wel gezien heb in de serie. Ik vond de locatie gewoon erg mooi. Dat uitzicht is onbeschrijfelijk mooi!

That view! Ik had hier nog wel een uur kunnen blijven zitten, maar helaas konden we per locatie maar 20 minuten tot 45 minuten blijven om foto's te maken en rond te kijken. Toch ben ik dankbaar dat ik al die mooie plekken gezien heb, al was het niet lang.

 Bootjes kijken in deze schattige haven. Ook dit was een locatie uit Game of Thrones. Vooral de scĆØnes met Theon Greyjoy (of Reek, hoe je hem wilt noemen) vinden hier plaats!

Precies toen wij een heel stuk berg wilden bewandelen om de Giants Causeway van bovenaf te zien, ging het enorm hard regenen... Dat was wat minder leuk, maar achteraf maakte dit onze reis wel heel avontuurlijk. Het was een heel lang pad, vrij stijl naar boven en dat is niet fijn om in de regen te beklimmen. Vandaar ook onze gezichten!

Maar het uitzicht was echt adembenemend mooi. Je kon ook de Giant Causeway van onderaf belopen, dat is wat minder zwaar, maar dan heb je dit mooie uitzicht niet. Vandaar dat wij kozen voor de wat langere weg. De Giant Causeway is geen locatie van Game of Thrones,  maar wel Ć©Ć©n van de meest bekende locaties in Noord-Ierland.

Onze laatste stop was een weg met bomen. Het is een hele mooie, maar doodgewone weg waar verkeer  over kan rijden. De makers van Game of Thrones hebben deze weg een week afgehuurd en ook allemaal zand en modder over de weg gegooid, om het meer middeleeuws te laten lijken. Uiteindelijk duurt de scĆØne die hier is opgenomen met Biranne en Jaimi maar 30 seconden!



Sightseeing 

Buiten de tours die je kunt doen is er nog genoeg te zien! Wij hadden tickets voor de hop on, hop off bus. Dit betekent dat er 23 locaties zijn en op al die locaties kun je van 10:00 tot 17:00 elke 20 minuten in de bus stappen. Als je iets leuks ziet, kun je dus gewoon uitstappen. Maar je kunt ook blijven zitten, dan duurt heel de reis 1,5 uur. Er is een live tourguide aan boord die je alles vertelt over de omgeving en de highligts. 

Wij besloten naar het Titanic museum te gaan. De Titanic is gebouwd in Belfast. Dit museum is ook echt een trekpleister voor toeristen! Het was heel interessant en indrukwekkend om daar te zijn. Daarom is het zeker een aanrader om daarheen te gaan!

Wanneer je kaartjes koopt voor het Titanic museum, krijg je ook toegang tot de SS Nomadic. Dit is een boot die naar de Titanic was toegegaan toen ze net gezonken was. Door deze boot zijn een groot aantal mensen gered. De echte boot staat vlakbij het Titanic museum en is ook zeker een kijkje waard!


Wat ik je verder nog kan aanraden zijn de kastelen in Belfast. Deze liggen net buiten de stad, maar kun je ook bereiken door in de hop on, hop off bus te stappen. Wij bezochten onder andere Belfast Castle:
Hier kun je niet binnen kijken, maar geloof me, de omgeving is echt heel mooi en het kasteel is van buiten wel goed te zien. 
Dit is onderdeel van de kasteeltuin. Ziet dit er niet uit als een decor dat je in de Efteling kunt terugvinden? 

Ook is er een ander kasteel, Carrick Castle, en deze kun je wel van binnen bekijken. Dit hebben wij wegens tijdgebrek niet gedaan, maar ik heb er hele goede verhalen over gehoord. Dit kasteel is in 1126 gebouwd. Moet je nagaan dat dat kasteel gewoon al bijna 900 jaar oud is. Zo bizar... 

Een andere aanrader is de Belfast City Hall. Dit lijkt net op een paleis. Bizar mooi. Hier liepen wij minstens drie keer per dag langs. De City Hall ligt midden in het centrum en heeft ook een mooie tuin waar je in kunt. Het is het herkenningspunt in Belfast. Je kunt dit gewoon niet missen als je daar bent!

De Royal Albert Clock is ook een kijkje waard. Deze liet prins Albert voor zijn koningin Victoria bouwen in het Victoriaanse tijdperk. Het deed mij een beetje denken aan een miniversie van de Big Ben in Londen!

Nabij ons hotel lagen de Botanic Gardens en dit is vergelijkbaar met de Keukenhof, maar dan gratis! Overal staan prachtige bloemen, bomen en planten en zijn er schattige tuintjes waar je doorheen kunt lopen of mooie foto's kunt maken. Ook hebben ze een soort kas, waar bijzondere planten instaan. Het was heel rustgevend om daar doorheen te lopen en ook erg mooi om te zien!

Verder zijn er nog meer leuke plaatsen waar je heen kunt gaan, maar ik ga jullie niet helemaal doodgooien met foto's, andere plaatsen die ik nog aanraad zijn:
  • Belfast University
  • Lisburnroad 
  • Protestwalls die ter herinnering zijn aan de rellen in Noord-Ierland
  • St Anne's Cathedral
  • The grand opera house 
  • Het parlementsgebouw van Belfast


Eten in Belfast 

Het eten in Belfast vond ik wel spannend. Met mijn suikerbewuste leefstijl is dat toch niet altijd makkelijk en aangezien wij in een hotel zaten, weet je ook niet wat je kunt verwachten. Zoals ik al eerder zei was het ontbijt in het hotel echt mega slecht... Dus dat werd hem niet. Gelukkig vond ik vrij snel alternatieven en kwam ik erachter dat Belfast allerlei healthy (afhaal)restaurants heeft waar ik heel gelukkig van word! Zo gingen wij twee keer ontbijten bij the Slim Healthy Kitchen! Man man man, wat baal ik dat ze dat restaurant niet in Nederland hebben. Zo goed en lekker!


Zo had ik de eerste keer Griekse Yoghurt met vers fruit en suikervrije Granola. Zo lekker! Daarbij  had ik een smoothie van Spinazie, komkommer, bleekselderij, appel en ananas. Enorm lekker en ik kreeg ook een hele grote beker!


Luuk had 3 grote zoete aardappelpannenkoeken met pure chocoladesaus, aardbeien en kokosrasp en hij had een smoothie van framboos en blauwe bes.


De volgende dag nam ik hetzelfde als gisteren, alleen bestelde ik daar bananenbrood bij. Dat maak ik thuis zelf ook wel eens, maar ik was benieuwd naar dit bananenbrood. Enorm lekker!

Luuk had iets anders. Hij had porridge (havermout) met appel, kaneel en honing! Dit keer had ik thee en Luuk had een wortel en appel smoothie (waarvan ik stiekem meedronk!). 

Van het avondeten vergaten wij om een of andere reden foto's te maken. De eerste avond aten wij bij de Thai, maar dat viel vies tegen. Het was niet Thais qua smaak en ook niet heel lekker (terwijl ik hetzelfde gerecht bestelde als ik in Nederland ook wel eens  bij de Thai bestel). De tweede avond waren wij vrij moe en haalden wij bij Freshi eten af. Dit is een gezonde afhaalservice, waar je verschillende dingen kunt afhalen: salades, pokebowls, groentesoepen, volkoren wraps/burrito's gevuld met veel verse groenten en frozen yoghurt! Wij haalden hier af en waren zo'n grote fan, dat we hier de twee dagen erna ook lunch haalden! Op de laatste dag aten wij bij een Chinees en bestelde ik een groentegerecht en Luuk een kipgerecht. Het eten viel dus enorm mee en paste voor een overgroot deel in mijn leefstijl! 

Speciale herinnering 

De reis naar Belfast is tot nu toe de leukste, gaafste en mooiste reis die ik ooit heb gemaakt. Ik ben echt verliefd geworden op de stad. De mensen zijn leuk, de sfeer is gezellig, ik voelde me veilig. De tourguide zei ook dat Belfast, op Tokio in Japan na, de meest veilige stad is voor toeristen. Daar kan ik echt over meepraten! 
Het meeste eten is super, er is zo veel te zien en te doen. Wanneer je klaar bent met sightseeing, zijn er genoeg winkels die op je wachten. Hier hebben wij niet eens tijd voor gehad, maar je kunt ook mega goed shoppen in Belfast. 
Verder is het een stad met veel geschiedenis, waarover ik in vier dagen enorm veel geleerd heb. Belfast is echt een droomstad en ik wil graag over een aantal jaar nog eens terug. Het voelt als thuiskomen daar, iets wat ik nooit echt heb ik een vreemd land of vreemde omgeving. Maar daar voelde het meteen vertrouwd en veilig! Samen met Luuk was dit voor mij een heel gaaf avontuur en ik ben echt blij dat ik dit van mijn Travel Bucketlist kan afstrepen!

Wat is jouw meest speciale reis tot nu toe? 

Reacties

  1. Wauw, dat ziet er zo gaaf uit Meggie! Ik volg ook de serie Game of Thrones en deze tour lijkt mij ook echt geweldig! Mooie omgeving en ik herken de locatie van de doping en de grot van Mellisandre! Heel cool! Verder lijkt Belfast mij ook wel mooi. Het is nog nooit in mij opgekomen om daarheen te gaan, maar nu jij er een blog over hebt geschreven ben ik enthousiast!

    Groetjes
    Andrea

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!